Trasa N-S zostanie rozbudowana na północ
Według pierwotnego założenia trasa N-S miała połączyć Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4, czyli dwie ważne drogi przebiegające przez Rude Śląską. Ostatecznie zdecydowano o rozbudowaniu trasy i przedłużeniu drogi najpierw w kierunku północnym, a następnie w południowym.
Aktualnie na finiszu jest trwająca od października 2023 roku budowa pierwszego północnego odcinka obejmującego drogę od węzła z DTŚ do ul. Magazynowej. Wkrótce ruszy budowa kolejnego.
W środę 5 lutego samorząd Rudy Śląskiej zamówił budowę kolejnego odcinka trasy N-S na północ. Droga zostanie rozbudowana na odcinku od ul. Magazynowej do ul. Piastowskiej. Wykonawcą prac została wyłoniona w przetargu firma Eurovia Polska, z którą została już podpisana umowa. Inwestorem zastępczym jest DTŚ S.A.
- Równolegle pracujemy nad zakończeniem budowy zasadniczej części trasy N-S, która połączy Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4 oraz nad jej przedłużeniem na północ i południe - podkreślił prezydent Michał Pierończyk. - Podpisana dziś umowa obejmuje dwa z czterech odcinków realizacyjnych, na które podzieliliśmy przedłużenie północne - dodał.
Zadanie zostało podzielone na dwa odcinki. Pierwszy będzie miał długość 1,5 km i będzie przebiegał od ul. Magazynowej do ul. Orzegowskiej, gdzie ma powstać rondo turbinowe. Inwestycja zakłada też rozbudowę ul. Orzegowskiej na odcinku ok. 335 m.
Drugi odcinek w ramach zadania będzie liczyć ok. 690 m, a w tym wybudowane zostanie ok. 220 m ulicy Na Łąkach oraz 300-metrowy łącznik z ul. Piastowską. Na skrzyżowaniu nowego odcinka trasy z łącznikiem powstanie kolejne rondo.
Poza jezdnią wybudowane zostaną też chodniki, ścieżki rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe, oświetlenie, kanalizacja deszczowa ze zbiornikami retencyjnymi, ekrany akustyczne, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, telematyka drogowa oraz oznakowanie pionowe i poziome. Dodatkowo powstaną też dwa nowe wiadukty – jeden w ciągu trasy i drugi dla linii kolejowej nad nią.
Inwestycja warta jest ponad 143,6 mln zł, z czego niemal 140,1 mln zł (98% całej inwestycji) pokryło dofinansowanie z Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład. Wykonawca na realizacje prac ma 30 miesięcy.
Trasa N-S w kierunku północnym
Budowa pierwszego odcinka trasy na północ jest już na ostatniej prostej. Aby móc z niego korzystać, kierowcy muszą jednak jeszcze poczekać na przeprowadzenie procedury odbiorowej. Odcinek przebiega od węzła z DTŚ do ul. Magazynowej.
W ramach inwestycji wybudowano niemal 600 m trasy, rondo turbinowe, przebudowano ul. Magazynową, wybudowano kanalizację, gazociąg, ciepłociąg, dwa zbiorniki retencyjne, chodniki, ścieżkę rowerową oraz oświetlenie. Koszt prac to ok. 60,5 mln zł, z czego 57,5 mln zł pokryło dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład.
Właśnie podpisano umowę na budowę drugiego odcinka na północ, a w planach jest też ostatni, trzeci, odcinek w kierunku granicy z Bytomiem - od ul. Piastowskiej do ul. Karola Goduli.