Zdjęcie ilustracyjne

i

Autor: Tramwaje Śląskie

Torowisko tramwajowe w Bytomiu idzie do remontu. Będą utrudnienia dla pasażerów

2022-07-19 16:11

Spółka Tramwaje Śląskie S.A. podpisała umowę z generalnym wykonawcą modernizacji torowiska między centrum Bytomia a zajezdnią w dzielnicy Stroszek. Prace potrwają 14 miesięcy. W tym czasie pasażerowie komunikacji miejskiej muszą się liczyć z utrudnieniami.

– Ten szlak tramwajowy prowadzący z zajezdni w Bytomiu Stroszku w kierunku centrum Bytomia i dalej do miast ościennych jest bardzo mocno wyeksploatowany. Muszę przyznać, że na ten moment, kiedy możemy podpisać umowę i rozpocząć prace, już wręcz wyczekiwaliśmy. Liczymy, że prace szybko się rozpoczną i będą postępować w dobrym tempie – mówi Bolesław Knapik, prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Przedmiotem umowy jest wykonanie robót budowlanych dla zadania pn.: „Przebudowa infrastruktury tramwajowej w Centrum Bytomia od skrzyżowania ul. Powstańców Warszawskich z ul. Sądową do Zajezdni Stroszek”, w ramach „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności. W drodze przetargu, generalnym wykonawcą inwestycji zostało wybrane konsorcjum firm: Contraxim Sp. z o.o. z Zielonej Góry i PPHU Dabud Sp. z o.o. z Chorzowa. Zgodnie z zapisami umowy generalny wykonawca ma 14 miesięcy na realizację całego zadania, a to oznacza, że prace powinny się zakończyć do 19.09.2023 r. Wartość umowy to prawie 72 mln zł netto (ponad 88,5 mln zł brutto).

– Przebudowa infrastruktury tramwajowej od skrzyżowania ul. Powstańców Warszawskich z ul. Sądową do zajezdni Stroszek w Bytomiu to jedna z kluczowych inwestycji, jaka zostanie zrealizowana w naszym mieście. Na tym odcinku kursuje jedna z najważniejszych linii tramwajowych w Metropolii, która nie tylko łączy dwa duże osiedla w naszym mieście z centrum, ale również umożliwia bytomianom dojazd do pracy, szkół czy obiektów handlowych w Chorzowie i Katowicach – mówi zastępca prezydenta Bytomia Michał Bieda.

– Zmodernizowane torowisko tramwajowe nie tylko sprawi, że przejazdy na trasie od Stroszka do centrum Bytomia staną się krótsze, ale zastosowana technologia przebudowy torowiska wpłynie na zmniejszenie poziomu hałasu w sąsiedztwie mieszkań bytomian. Ponadto dzięki inwestycji poprawi się też jakość taboru kursującego na tym odcinku linii tramwajowej a przebudowane przystanki zwiększą komfort jazdy osobom starszym oraz z niepełnosprawnościami – dodaje Bieda.

Pasażerów komunikacji miejskiej czekają utrudnienia. 

W związku z zawieszeniem kursowania linii 7, linia 6 będzie kursować na zmienionej trasie. 

- Linia 6 Będzie kursowała z Katowic do placu Sikorskiego, a następnie od placu Sikorskiego po trasie siódemki będzie kursowała do Chorzowa Batorego do naszego zakładu usługowo remontowego. Oprócz tego zostaną zawieszone linie 7, 36, 40 i 49. Natomiast zajezdnia w Stroszku będzie obsługiwała taką linię tymczasową, tj. od zajezdni w Stroszku do Szkoły Medycznej i to będzie linia nr 39 - mówi Bolesław Knapik, prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Torowisko tramwajowe wraz z siecią trakcyjną w Bytomiu zostanie przebudowane na odcinku od skrzyżowania ul. Powstańców Warszawskich z ul. Sądową do zajezdni Stroszek. Inwestycja obejmuje ok. 14000 metrów toru pojedynczego, wydzielonego z jezdni torowiska. Niemal w całości przeznaczony do modernizacji odcinek jest linią dwutorową. Jedynie przy Szkole Podstawowej Mistrzostwa Sportowego linia na nieco ponad stumetrowym fragmencie jest jednotorowa i w ramach inwestycji zostanie ona zastąpiona linią dwutorową.

Odcinek przeznaczony do przebudowy obejmuje torowisko wzdłuż ulic: Tarnogórskiej, Strzelców Bytomskich oraz Władysława Łokietka wraz z pętlą tramwajową przy zajezdni Stroszek. W ramach prac, dwutorowa linia tramwajowa wybudowana zostanie w technologii klasycznej na podkładach strunobetonowych, zaś przejazdy torowo-drogowe i przejścia przez torowisko powstaną z użyciem prefabrykowanych płyt torowych. Przebudowany zostanie też układ zasilania wraz ze słupami i siecią trakcyjną. Wybudowane zostaną nowe perony tramwajowe, zamontowane elektrycznie sterowane i podgrzewane zwrotnice oraz system smarownic minimalizujący hałas.