Okręgowa Komisja Egzaminacyjna ujawniła szczegółowe wyniki egzaminów ósmoklasisty w szkołach województwa śląskiego z podziałem na miasta. Co z nich wynika? Przede wszystkim to, że w śląskim podstawówkach średnia wyniosła 70,47 proc., a to oznacza, że znaleźliśmy się na trzecim miejscu w Polsce. To cieszy, bo w wielu szkołach uczniowie uzyskiwali równo po 100 proc. z każdego przedmiotu: języka polskiego, matematyki i języka angielskiego. Co ciekawe tym samym obaliliśmy mit, że najlepsze szkoły są wyłącznie w dużych miastach. Przykłady szkół z Mikołowa czy Czechowic-Dziedzic są najlepszym dowodem.
Na podstawie danych opublikowanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną i Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Katowicach przygotowaliśmy ranking najlepszych i najsłabszych szkół podstawowych w województwie śląskim. W zestawieniu mamy szkoły publiczne, prywatne i społeczne. Wyłączyliśmy jedynie szkoły specjalne. W klasyfikacji znalazły się te placówki, które udostępniły komplet wyników ze wszystkich egzaminów.
Dla każdej szkoły wyliczyliśmy średnią arytmetyczną z wyników procentowych trzech egzaminów. A to z kolei posłużyło nam do stworzenia rankingu szkół. Poniżej znajdziecie listę TOP 10 najsłabszych szkół, w których średni wynik nie przekracza 35 proc. i link z zestawieniem TOP 10 najlepszych szkół podstawowych, gdzie zdarzają się szkoły z wynikiem powyżej 90 proc.
W poniższej galerii znajdziecie 10 najsłabszych szkół podstawowych w woj. śląskim. Przy każdej placówce podajemy średni wynik z egzaminu ósmoklasisty.
Które przedmioty okazały się najtrudniejsze?
W szkołach najsłabszych język angielski wypada najlepiej. Zdecydowanie najwięcej wyzwań czeka przed nauczycielami matematyki, która poszła najgorzej.
- Angielski: średnio 40–45%
- Polski: 30–35%
- Matematyka: 25–30%
Wyniki potwierdzają, że matematyka jest problemem systemowym w całym województwie śląskim.

Egzamin ósmoklasisty 2025 w liczbach
W tegorocznym egzaminie ósmoklasisty wzięło udział ponad 362 tys. uczniów. Jak poinformowała Centralna Komisja Egzaminacyjna, średni wynik z języka polskiego wyniósł 64 procent, natomiast z matematyki – 50 procent. Zbliżone wyniki uczniowie uzyskują co roku. Rezultaty pokazują, że uczniowie znacznie lepiej poradzili sobie z częścią humanistyczną, obejmującą m.in. analizę tekstów i pisanie wypracowania, niż z częścią matematyczną, wymagającą umiejętności logicznego myślenia i rozwiązywania zadań rachunkowych.