Nowe trasy rowerowe na Śląsku
Projekt jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na środki transportu ekologicznego, a także na wsparcie dla rowerzystów w codziennych dojazdach do pracy, szkoły, sklepów czy parków. Ponadto, infrastruktura rowerowa będzie zachętą dla turystów do odwiedzenia miejscowych atrakcji, takich jak Sztolnie Czarnego Pstrąga i Zabytkowa Kopalnia Srebra, obie wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Jednym z kluczowych elementów projektu jest centrum przesiadkowe, które znajduje się przy miejscowej stacji kolejowej i zostało oddane do użytku w 2013 roku. Teraz, na blisko 2,5 hektarze obszaru między dworcem kolejowym a halą targową, powstają parkingi dla samochodów i rowerów, w tym także elektrycznych. Ponadto, pod torami planowany jest tunel pieszo-rowerowy, który zapewni dodatkową wygodę i bezpieczeństwo dla użytkowników dróg rowerowych.
Rower zamiast samochodu
Obecnie, większość tras rowerowych w mieście jest już dostępna do użytku, choć niektóre odcinki są jeszcze w fazie wykańczania. Prace obejmują m.in. malowanie pasów czy montaż znaków drogowych. Wszystkie trasy, które jeszcze nie zostały oficjalnie oddane do użytku, są traktowane jako plac budowy, a w związku z tym obowiązuje tam zakaz poruszania się.
Burmistrz Arkadiusz Czech podkreślił, że coraz więcej mieszkańców Tarnowskich Gór korzysta z rowerów nie tylko w celach rekreacyjnych, ale także jako środka transportu użytkowego. Jest to wynik rosnącej świadomości ekologicznej oraz poprawiającej się infrastruktury dla rowerzystów. Nowe trasy rowerowe i centrum przesiadkowe mają wzmocnić ten trend i zachęcić jeszcze większą liczbę osób do wyboru roweru jako środka transportu.
Cały projekt został skonsultowany z mieszkańcami i posiada wsparcie miejscowego starostwa powiatowego. Badania przeprowadzone na zlecenie urzędu miejskiego w Tarnowskich Górach wykazały, że 91% respondentów opowiedziało się za priorytetowym działaniem w postaci budowy dróg dla rowerów.
Inwestycja warta prawie 60 mln zł
Całkowity koszt realizacji projektu wynosi 57,2 mln złotych, z czego 48,7 mln złotych pochodzi z unijnych środków na niskoemisyjny transport miejski dostępnych w Regionalnym Programie Operacyjnym Woj. Śląskiego na lata 2014-2020. Miasto planuje pozyskanie kolejnych środków z Unii Europejskiej, co umożliwi rozwijanie regionalnych tras rowerowych i metropolitalnych velostrad, łączących Tarnowskie Góry z sąsiednimi miastami, a docelowo nawet z Częstochową, Opolem, Rybnikiem i Ostrawą.
Projekt budowy nowych dróg rowerowych w Tarnowskich Górach jest znakomitym przykładem podejmowanych działań na rzecz ekologicznego transportu i zrównoważonego rozwoju miasta. Dzięki nowej infrastrukturze rowerowej mieszkańcy i turyści będą mieli szansę korzystać z alternatywnych środków transportu, przyczyniając się do poprawy jakości powietrza i środowiska.