Modernizacja linii nr 9 w Rudzie Śląskiej
Spółka Tramwaje Śląskie kontynuuje modernizację infrastruktury torowej w regionie. Ogłoszono właśnie postępowanie przetargowe na przebudowę odcinka linii tramwajowej nr 9 w Rudzie Śląskiej. Inwestycja połączy zmodernizowaną niedawno pętlę w dzielnicy Chebzie z historycznym osiedlem Kaufhaus na granicy z Nowym Bytomiem.
Obecnie ogłoszone zamówienie dotyczy prac wzdłuż ulicy Piotra Niedurnego, a termin składania ofert przez potencjalnych wykonawców mija 7 listopada bieżącego roku.
Linia tramwajowa nr 9 jest jedną z najbardziej specyficznych w całej sieci. Jej obecna trasa z Bytomia do Chorzowa, pokonywana w około 70 minut, w dużej części przebiega po jednym torze, co wymaga stosowania mijanek. W ostatnich latach spółka sukcesywnie modernizuje kolejne jej fragmenty. W maju ubiegłego roku zakończono wartą 22,3 mln zł brutto rozbudowę i remont pętli w Chebziu.
Co zmieni się na trasie do Kaufhausu?
Zakres planowanych robót jest szeroki i obejmuje nie tylko wymianę torów i sieci trakcyjnej. Zgodnie z dokumentacją przetargową, modernizacji poddany zostanie odcinek jednotorowy z mijankami, który biegnie wydzielonym torowiskiem od Drogowej Trasy Średnicowej do ulicy Podgórze. Na fragmencie tym znajdują się dwa przystanki, w tym jeden autobusowo-tramwajowy.
Poza przebudowa infrastruktury inwestycja przewiduje przebudowę podstacji, budowę zatoki przystankowej oraz nowych peronów. Zmodernizowane zostaną również chodniki, przejścia dla pieszych oraz przejazdy drogowo-torowe.
Trasa w tym miejscu ma unikalny charakter. Przebiega wzdłuż krętej ulicy Niedurnego, której bieg wyznacza historyczny układ terenów przemysłowych Huty Pokój oraz przylegającego do niej osiedla robotniczego z połowy XIX wieku. Zwyczajowa nazwa przystanku końcowego – Kaufhaus – pochodzi od monumentalnego domu handlowego wzniesionego w 1904 roku. Na realizację całego zadania wykonawca będzie miał 15 miesięcy od momentu podpisania umowy.
Inwestycja jako część większego planu
Przebudowa rudzkiego odcinka linii nr 9 to jedno z dwunastu zadań modernizacyjnych, które Tramwaje Śląskie zrealizują w ramach projektu „Modernizacja i rozwój infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko–Zagłębiowskiej Metropolii”. Projekt ten uzyskał dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-27 (FEnIKS). Na początku października podpisano umowę gwarantującą 787 mln zł dofinansowania ze środków europejskich i rządowych na wszystkie zaplanowane działania.
W ramach tego samego unijnego projektu spółka zamówiła już budowę nowej podstacji prostownikowej „Wirek” w Rudzie Śląskiej, którą za kwotę 11,7 mln zł zrealizuje firma ZUE.
Cały projekt FEnIKS obejmuje nie tylko modernizację istniejących tras, ale także ambitne zadania rozwojowe. Wśród nich znajduje się budowa zupełnie nowej, 5,2-kilometrowej linii tramwajowej na południe Katowic oraz nowej trasy w Sosnowcu. Plan zakłada również zakup 30 nowoczesnych tramwajów, które zostały już zamówione. Inne zadania modernizacyjne to m.in. przebudowa torowisk w Będzinie - od ronda „nerka” do granicy z Czeladzią oraz na blisko 3-kilometrowym odcinku w kierunku Dąbrowy Górniczej.
Źródło: PAP
