Pasażerowie komunikacji miejskiej w sercu aglomeracji mogą odetchnąć z ulgą. Po wielomiesięcznych utrudnieniach spowodowanych zamknięciem estakady w Chorzowie, tramwaje wreszcie wracają do centrum miasta. Jak podał Zarząd Transportu Metropolitalnego, już od poniedziałku 22 września na chorzowski rynek znów dojedzie tramwaj. Będzie to linia nr 11, która połączy rynek z Centrum Przesiadkowym Zawodzie w Katowicach.
Przypomnijmy, że główne połączenie tramwajowe między Katowicami a Bytomiem zostało przerwane na początku czerwca, kiedy ze względu na fatalny stan techniczny zamknięto chorzowską estakadę. Od tamtej pory tramwaje od strony Bytomia dojeżdżały tylko do Muzeum Hutnictwa, a od strony Katowic zawracały na pętli przy Stadionie Śląskim.
Jak tramwaje ominą zamkniętą estakadę? Zbudowano specjalne tory
Skoro przejazd pod estakadą i wiaduktem kolejowym jest niemożliwy, Tramwaje Śląskie musiały znaleźć kreatywne rozwiązanie. W ostatnich dniach zbudowano specjalne połączenie torowe, które pozwoli ominąć wyłączony z ruchu fragment.
Jak to będzie działać? Wozy dwukierunkowe jadące od strony Katowic jednym torem (północnym) dojadą do chorzowskiego rynku. Następnie, tym samym torem wrócą w rejon Teatru Rozrywki, gdzie dzięki nowemu łącznikowi przejadą na właściwy tor w kierunku Katowic. To prawdziwa inżynieryjna improwizacja, która przywróci miastu kluczowe połączenie.
To nie koniec zmian w rozkładach jazdy
Powrót tramwajów do centrum Chorzowa to świetna wiadomość, ale wiąże się z innymi zmianami, które dotkną pasażerów w całej metropolii. Jak przekazała Justyna Koch z biura prasowego ZTM, nowa organizacja ruchu miała wejść w życie na początku października, ale prace udało się zakończyć wcześniej.
Zmiany zapewnią bezpośrednią możliwość przemieszczania się pasażerów między Katowicami i Chorzowem z częstotliwością co 15 minut w każdy dzień tygodnia. Wznowiona zostanie też obsługa przystanków tramwajowych Chorzów AKS i Chorzów Teatr Rozrywki - zaznaczyła Koch.
Niestety, Tramwaje Śląskie mają ograniczoną liczbę wagonów dwukierunkowych, dlatego trzeba było przenieść je z innych tras. Oznacza to korekty w rozkładach aż 11 linii tramwajowych. Największą zmianą będzie zawieszenie linii tramwajowej 44 w Katowicach, która kursowała między zajezdnią Zawodzie a przystankiem Szopienice Dwór. W jej miejsce ma kursować zastępcza linia autobusowa T45. Przedstawicielka ZTM apeluje, by wszyscy pasażerowie zapoznali się ze zmianami na stronie internetowej i infolinii ZTM.
Co dalej z estakadą w Chorzowie? Miasto chce ją zburzyć
Zamknięta estakada, która jest przyczyną całego zamieszania, przebiega nad samym sercem Chorzowa. Biegnąca nią droga krajowa nr 79 była kluczowym połączeniem między Bytomiem a Katowicami, z którego codziennie korzystało ok. 45 tys. pojazdów.
Obiekt został wyłączony z użytku na początku czerwca przez prezydenta miasta Szymona Michałka. Ekspertyza wykazała, że z powodu degradacji konstrukcji estakada w każdej chwili może ulec awarii lub katastrofie. Władze miasta zmierzają do całkowitej rozbiórki obiektu, jednak na ten moment nie przedstawiono planów budowy alternatywnego połączenia ani nowego przebiegu drogi krajowej. Wybudowana w latach 70. estakada na zawsze zmieniła oblicze centrum Chorzowa, a jej zniknięcie będzie kolejną rewolucją dla miasta.
