Linia kolejowa E65 to najważniejsza linia kolejowa w regionie i jednocześnie kluczowa dla mieszkańców Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Łączy ona centrum obszaru GZM z miastami Zagłębia Dąbrowskiego oraz umożliwia ruch kolejowy w kierunku Warszawy i Częstochowy. Obecnie posiada jedynie dwa tory, co powoduje nałożenie na siebie kolejowego ruchu dalekobieżnego, regionalnego i towarowego oraz związane z tym liczne ograniczenia.
Zarówno GZM, jak i radni Sejmiku Województwa Śląskiego wystosowali apel do Ministerstwa Infrastruktury o budowę dwóch dodatkowych torów między Będzinem a Dąbrową Górniczą-Ząbkowicami. Dzięki temu na torach mogłoby jeździć więcej pociągów, co odciążyłoby zakorkowane drogi.
Inwestycja kolejowa w województwie śląskim
W tym roku rozpoczęła się największa od lat inwestycja kolejowa, prowadzona przez PKP PLK. Inwestycja na trasie Będzin – Katowice Piotrowice podzielona została na dwa zadania. W ramach pierwszego, na szlaku Będzin – Sosnowiec – Katowice Szopienice Południowe, wybudowane zostaną m.in. dwa nowe przystanki kolejowe: Sosnowiec Środula oraz Katowice Morawa. Inwestycja na tym szlaku obejmuje także budowę ok. 17 km nowych torów w celu oddzielenia ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego oraz wymianę ok. 35 km torów, ok. 42 km sieci trakcyjnej, 85 rozjazdów i przebudowę 13 obiektów inżynieryjnych.
Niestety inwestor zapomniał lub celowo pominął stację w Dąbrowie Górniczej. Bez budowy dodatkowych torów do Dąbrowy Górniczej, już w Będzinie powstanie kolejowe „wąskie gardło”, które nie pozwoli w pełni wykorzystać potencjału wynikających z prowadzonych w regionie inwestycji.
Budowa torów kolejowych od Sosnowca do Będzina
Zobacz zdjęcia
Obecnie pociągi regionalne kursujące do Częstochowy wraz z pociągami dalekobieżnymi wyczerpują przepustowość na tyle, że ze strony GZM możliwe jest sfinansowanie jedynie niewielkiej liczby pociągów do Dąbrowy Górniczej. Bez dobudowy dodatkowych torów, nawet po zakończeniu przebudowy katowickiego węzła kolejowego, wciąż będą występować istotne ograniczenia na odcinku Będzin-Dąbrowa Górnicza, które nie pozwolą na zwiększenie liczby pociągów na trasie z Katowic do Dąbrowy Górniczej
- czytamy w apelu GZM.
Inwestycja kolejowa w województwie śląskim
Cały odcinek linii klejowej od Dąbrowy Górniczej do Katowic przez Będzin stanowi korytarz główny w rozumieniu Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla GZM pt. „Dobra Mobilność 30/50”. Oznacza to, że pociągi metropolitalne mogą tam kursować w godzinach szczytu nawet co 10 minut. Było to przedmiotem analiz podczas prac nad Wstępnym Studium Wykonalności Kolei Metropolitalnej.
Dlatego decyzja PKP PLK o pominięciu Dąbrowy Górniczej w największej kolejowej inwestycji w województwie śląskim jest niewytłumaczalne.
Koszt modernizacji całego odcinka wyniesie ok. 785 mln zł netto, z czego 85 proc. pochodzić będzie ze środków unijnych w ramach instrumentu „Łącząc Europę” CEF.