Cena węgla jak cena urzędowa
Maksymalna cena za jedną tonę węgla została ustalona w na poziomie nie większym niż 996,60 zł. Cena urzędowa na węgiel została przegłosowana w Sejmie. Za głosowało 298 posłów, 15 było przeciw, a 136 wstrzymało się od głosu. To cena maksymalna, co oznacza, że oferowany konsumentom węgiel może być tańszy. Przepisy zakładają, że członkowie gospodarstwa domowego będą mogli kupić maksymalnie 3 tony węgla w tej cenie.
Teraz projekt trafi do Senatu.
Według PiS ustawa ma przeciwdziałać spekulacji. Zdaniem opozycji pozwoli ona dofinansowywać państwowe spółki handlujące węglem. Należy się więc spodziewać poprawek w projekcie, tym bardziej, że próg ilościowy na zakup węgla został określony na 3 tony, co dla wielu gospodarstw domowych jest zdecydowanie jest ilością zdecydowanie za małą. Niestety wynika to z deficytu polskiego węgla na składach. Kopalnie nie nadążają z produkcją i nie są w stanie wydobywać węgla więcej.
- Polskiego węgla opałowego nie starczy dla wszystkich indywidualnych odbiorców, chyba że będzie on na kartki - powiedział Dominik Kolorz, przewodniczący Śląsko-Dąbrowskiej Solidarności
Kolejki po węgiel przed kopalniami. Zobacz zdjęcia
Dopłaty do węgla dla składów opału
W trakcie prac nad projektem zwiększona została wysokość rekompensaty dla przedsiębiorców z kwoty nie wyższej niż 750 zł brutto do kwoty nie wyższej niż 1073,13 gr brutto za sprzedaż jednej tony paliwa stałego sprzedanego dla jednego gospodarstwa domowego.
Rekompensaty nie będą przysługiwać bezpośrednio kupującym, tylko przedsiębiorcom, którzy sprzedawać będą węgiel gospodarstwom domowym.
Uprawnionymi do uzyskania rekompensaty będą przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą w zakresie wprowadzania do obrotu paliw, którzy są wpisani do Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych.
Jak kupić tani węgiel. Zasady
Podczas zakupu węgla, w cenie preferencyjnej, trzeba będzie przekazać sprzedawcy informację o ilości węgla jaki gospodarstwo domowe kupiło od dnia wejścia w życie ustawy. Wymagana też będzie deklaracja o źródłach ciepła lub źródłach spalania paliw lub kopia deklaracji o źródłach ciepła lub źródłach spalania paliw. Chodzi o zgłoszenie tych źródeł do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB).
Rekompensaty będą wypłacane na wniosek sprzedawcy, z Funduszu Wypłaty Różnicy Ceny, na który przekazane zostaną dodatkowe środki z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19. Maksymalnie na dopłaty Skarb Państwa będzie mógł przeznaczyć 3 mld zł.
Zgodnie z podanymi w ocenie skutków regulacji projektu szacunkami ministerstwa klimatu, w 2021 r. liczba gospodarstw domowych wykorzystujących węgiel kamienny w jakimkolwiek celu grzewczym wynosiła 4,3 mln, a w 3,8 mln był to podstawowy nośnik do ogrzewania pomieszczeń.
Zużycie węgla kamiennego w gospodarstwach domowych MKiŚ szacuje na poziomie 7,4 mln ton. Natomiast 8 czerwca 2022 r. liczba deklaracji złożonych w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków wynosiła ok. 4,2 mln, w tym ok. 1,8 mln kotłów na węgiel i paliwa węglopochodne. pap
Listen to "Czy w Polsce powinna powstać elektrownia atomowa?" on Spreaker.