Samoloty nie latają, ale lotnisko Katowice Airport cały czas pracuje. Sznur uziemionych maszyn na płycie lotniska robi wrażenie. Zobaczcie [ZDJĘCIA]

NAU 2020-05-02 7:25

Zakaz lotów międzynarodowych obowiązuje od 15 marca. Ruch pasażerski praktycznie zamarł. Formalnie jest wstrzymany do 9 maja, ale może zostać przedłużony. Pomimo zakazu lotów port lotniczy w Pyrzowicach utrzymuje cały czas zdolności operacyjne. Zobaczcie jak to wygląda na zdjęciach.

Tak wygląda lotnisko w czasach pandemii. Zakaz lotów i kryzys dotknął tysiące ludzi

Bez wątpienia trwa największy kryzys w ponad 100-letniej historii lotnictwa komunikacyjnego. W przypadku pyrzowickiego lotniska obecna sytuacja dotyka części z około czterech tysięcy osób, które pracują w prawie 50 firmach i instytucjach państwowych funkcjonujących na terenie portu.

- Pomimo zakazu lotów port lotniczy w Pyrzowicach utrzymuje cały czas zdolności operacyjne. Wynika to z faktu, że zakaz lotów nie obejmuje m.in. rejsów cargo oraz tych, które są związane np. z przebazowaniami samolotów na przeglądy techniczne. W Katowice Airport cały czas realizowane są regularne rejsy towarowe na czterech kierunkach, więc terminal cargo pracuje siedem dni w tygodniu, praktycznie bez przerw. Funkcjonuje także baza techniczna do obsługi samolotów - informuje Piotr Adamczyk z Katowice Airport.

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, w obecnej sytuacji braku ruchu pasażerskiego, odcięte jest od najważniejszego źródła przychodów. Jednocześnie ponosimy koszty utrzymania zdolności operacyjnych lotniska, które wynoszą kilkaset tysięcy złotych na dobę, po to, żeby bez przeszkód mogły funkcjonować firmy związane z transportem towarów i obsługą techniczną samolotów. W ten sposób, w trakcie kryzysu, pomagamy chronić miejsca pracy. Ponadto dzięki funkcjonowaniu pyrzowickiego terminalu cargo do województwa śląskiego może przybywać drogą lotniczą m.in. asortyment medyczny, który jest niezbędnych do walki z pandemią koronawirusa. – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu GTL SA

GTL SA od 2007 roku, w ramach największego w historii portu programu inwestycyjnego, konsekwentnie rozbudowuje infrastrukturę Katowice Airport. Do 2019 roku powstały ponad 24 hektary nowych płyt postojowych, a kolejne 6,6 hektara jest w trakcie budowy. W Pyrzowicach, dzięki odpowiedniej liczbie stanowisk, przez lata mogły rozwijać się bazy takich linii lotniczych jak: Wizz Air, Ryanair, Enter Air, Smartwings, czy Blue Panorama. W trakcie pandemii, kiedy większość samolotów jest uziemiona, Pyrzowice mogą zaoferować przewoźnikom korzystanie z deficytowej infrastruktury, jaką w obecnej sytuacji są stanowiska postojowe.

- Szacuje się, że na Starym Kontynencie uziemionych jest obecnie około 75% samolotów z flot europejskich przewoźników. W Katowice Airport parkują aktualnie 23 samoloty, głównie z rodziny Boeing 737 i Airbus A320, które należą do naszych największych kontrahentów. Wśród nich są również statki powietrzne, które przyleciały na przeglądy do pyrzowickiej bazy technicznej firmy Linetech Aircraft Maintenance. Na płycie postojowej cargo zarezerwowaliśmy 4 stanowiska dla regularnych rejsów towarowych, które cały czas są realizowane. Kilka stanowisk postojowych mamy przygotowanych dla rejsów ad hoc. – podkreśla Tomasik

Jak dobrze znasz Katowice Airport?
Pytanie 1 z 10
Jak daleko od centrum Katowic znajduje się lotnisko Katowice-Airport
Miejsca na spacery bez tłumów w woj. śląskim