NS Ruda Śląska

i

Autor: UM Ruda Śląska

Ruda Śląska otrzymała pieniądze na budowę odcinka trasy N-S

2022-06-01 9:03

65 mln zł z kolejnej odsłony Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych trafi do Rudy Śląskiej. Pieniądze, które otrzyma rudzki samorząd, w całości mają być przeznaczone na budowę odcinka trasy N-S od Drogowej Trasy Średnicowej do ul. Magazynowej w dzielnicy Ruda wraz z częściową przebudową tej ulicy. Miasto formalnie jest gotowe do realizacji tej inwestycji, dysponuje ważnym pozwoleniem na budowę oraz wszystkimi innymi wymaganymi zgodami.

 Rudzcy samorządowcy do II naboru Programu Inwestycji Strategicznych złożyli łącznie 3 wnioski, czyli maksymalną liczbę, jaką można było zgłosić. Dla każdego z wniosków określona była górna granica dofinansowania. Było to odpowiednio 5, 30 i 65 mln zł. Dodatkowo regulamin naboru przewidywał, że aby złożyć wniosek na maksymalną kwotę 65 mln zł, obligatoryjnie należało zgłosić „mały” projekt z dofinansowaniem do kwoty 5 mln zł. - Ogólnie w tym rozdaniu wnioskowaliśmy o 110 mln zł. Niestety nie udało nam się otrzymać dotacji na wszystkie zadania, które chcieliśmy zrealizować, ale to i tak duże wsparcie – mówi wiceprezydent Krzysztof Mejer.

Oprócz Rudy Śląskiej, maksymalną kwotę dofinansowania wniosku z limitem do 65 mln zł, przyznano w województwie śląskim samorządowi województwa oraz Rybnikowi.

- Budowa trasy N-S to kluczowa inwestycja miasta. Wierzę, że pieniądze, które zostały na nią przyznane, pozwolą nam w końcu ruszyć z budową tej drogi w kierunku północnym. To pierwszy odcinek tej części trasy, która docelowa ma połączyć DTŚ z ul. Karola Goduli przy granicy z Bytomiem – podkreśla prezydent Grażyna Dziedzic.

Dofinansowany właśnie projekt budowy odcinka trasy N-S od DTŚ do ul. Magazynowej w szczegółach przewiduje budowę dwupasmowej jezdni w dwóch kierunkach na odcinku ponad 600 m. – Oprócz jezdni powstaną chodniki, ścieżka rowerowa, nowe oświetlenie, wybudowana zostanie także kanalizacja – wylicza Krzysztof Mejer, wiceprezydent miasta. - W ramach przedsięwzięcia przebudowana zostanie także sama ul. Magazynowa i to na odcinku ponad 400 m. Dodatkowo w miejscu przecięcia nowej trasy powstanie przy tej ulicy nowe rondo turbinowe - dodaje.

Szacunkowy koszt tej inwestycji to ponad 75 mln zł. - Jest to wartość szacowana jeszcze na początku roku, a od tego czasu ceny na rynku robót drogowych poszybowały znacząco do góry i zmieniają się praktycznie z tygodnia na tydzień. Ciężko zatem określić, jaka będzie ostateczna cena realizacji zadania – komentuje Mejer.

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku rozpoczęła się budowa kolejnego etapu trasy N-S w kierunku południowym, obejmująca odcinek od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej wraz z węzłem, przebudowę ul. Bielszowickiej od wspomnianego węzła do ul. 1 Maja, rondo na skrzyżowaniu tych dwóch ulic oraz odcinek ul. 1 Maja od ul. Bielszowickiej do ul. Gabora. – Kolejny etap będzie obejmować już tylko budowę trasy do łącznika z autostradą w ciągu ul. 1 Maja – informuje Krzysztof Mejer.

Na realizowaną inwestycję miasto pozyskało pieniądze ze środków Unii Europejskiej. – Dofinansowanie ma wynieść 85% kosztów kwalifikowanych – mówi wiceprezydent Michał Pierończyk. – Unijne środki pozyskaliśmy również na budowę wszystkich zrealizowanych już odcinków. Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, drugi i trzeci fragment kwotą około 82 mln zł - dodaje.

Do tej pory w Rudzie Śląskiej zrealizowane zostały już trzy odcinki trasy N-S. Mają one długość ok. 3,4 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z  ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł.

Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł. Trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r. Odcinek o długości 1,4 km przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł.