Rudzcy samorządowcy do II naboru Programu Inwestycji Strategicznych złożyli łącznie 3 wnioski, czyli maksymalną liczbę, jaką można było zgłosić. Dla każdego z wniosków określona była górna granica dofinansowania. Było to odpowiednio 5, 30 i 65 mln zł. Dodatkowo regulamin naboru przewidywał, że aby złożyć wniosek na maksymalną kwotę 65 mln zł, obligatoryjnie należało zgłosić „mały” projekt z dofinansowaniem do kwoty 5 mln zł. - Ogólnie w tym rozdaniu wnioskowaliśmy o 110 mln zł. Niestety nie udało nam się otrzymać dotacji na wszystkie zadania, które chcieliśmy zrealizować, ale to i tak duże wsparcie – mówi wiceprezydent Krzysztof Mejer.
Oprócz Rudy Śląskiej, maksymalną kwotę dofinansowania wniosku z limitem do 65 mln zł, przyznano w województwie śląskim samorządowi województwa oraz Rybnikowi.
- Budowa trasy N-S to kluczowa inwestycja miasta. Wierzę, że pieniądze, które zostały na nią przyznane, pozwolą nam w końcu ruszyć z budową tej drogi w kierunku północnym. To pierwszy odcinek tej części trasy, która docelowa ma połączyć DTŚ z ul. Karola Goduli przy granicy z Bytomiem – podkreśla prezydent Grażyna Dziedzic.
Dofinansowany właśnie projekt budowy odcinka trasy N-S od DTŚ do ul. Magazynowej w szczegółach przewiduje budowę dwupasmowej jezdni w dwóch kierunkach na odcinku ponad 600 m. – Oprócz jezdni powstaną chodniki, ścieżka rowerowa, nowe oświetlenie, wybudowana zostanie także kanalizacja – wylicza Krzysztof Mejer, wiceprezydent miasta. - W ramach przedsięwzięcia przebudowana zostanie także sama ul. Magazynowa i to na odcinku ponad 400 m. Dodatkowo w miejscu przecięcia nowej trasy powstanie przy tej ulicy nowe rondo turbinowe - dodaje.
Szacunkowy koszt tej inwestycji to ponad 75 mln zł. - Jest to wartość szacowana jeszcze na początku roku, a od tego czasu ceny na rynku robót drogowych poszybowały znacząco do góry i zmieniają się praktycznie z tygodnia na tydzień. Ciężko zatem określić, jaka będzie ostateczna cena realizacji zadania – komentuje Mejer.
Przypomnijmy, że w ubiegłym roku rozpoczęła się budowa kolejnego etapu trasy N-S w kierunku południowym, obejmująca odcinek od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej wraz z węzłem, przebudowę ul. Bielszowickiej od wspomnianego węzła do ul. 1 Maja, rondo na skrzyżowaniu tych dwóch ulic oraz odcinek ul. 1 Maja od ul. Bielszowickiej do ul. Gabora. – Kolejny etap będzie obejmować już tylko budowę trasy do łącznika z autostradą w ciągu ul. 1 Maja – informuje Krzysztof Mejer.
Na realizowaną inwestycję miasto pozyskało pieniądze ze środków Unii Europejskiej. – Dofinansowanie ma wynieść 85% kosztów kwalifikowanych – mówi wiceprezydent Michał Pierończyk. – Unijne środki pozyskaliśmy również na budowę wszystkich zrealizowanych już odcinków. Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, drugi i trzeci fragment kwotą około 82 mln zł - dodaje.
Do tej pory w Rudzie Śląskiej zrealizowane zostały już trzy odcinki trasy N-S. Mają one długość ok. 3,4 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł.
Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł. Trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r. Odcinek o długości 1,4 km przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł.