Ruch na autostradzie A4 do Krakowa jeszcze większy. I jeszcze więcej wpływa do kasy

2025-07-16 7:25

Średnio 48,8 tys. pojazdów dziennie korzystało z płatnego odcinka autostrady A4 Katowice-Kraków w I półroczu 2025 roku. Spółka zarządzająca drogą podała, że ruch wzrósł o 5,2 proc. rok do roku. To przekłada się na większe przybory z opłat.

Ruch na autostradzie A4 do Krakowa jeszcze większy. I jeszcze więcej wpływa do kasy

i

Autor: Archiwum/ Materiały prasowe Ruch na autostradzie A4 do Krakowa jeszcze większy. I jeszcze więcej wpływa do kasy

Ruch na autostradzie A4 Katowice-Kraków nie zwalnia. Spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM), zarządzająca tym odcinkiem, poinformowała o wzroście natężenia ruchu w I półroczu 2025 roku. Jak podano, średnio 48,8 tys. pojazdów na dobę korzystało z trasy, co stanowi wzrost o 5,2 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

Z danych spółki wynika, że ruch pojazdów osobowych wzrósł o 6 proc. (do 40606 pojazdów), a ciężarowych o 1 proc. (do 8195 pojazdów).

Wzrost przychodów i... spadek zysku netto

Wzrost natężenia ruchu przełożył się na wyższe przychody z poboru opłat. Od pojazdów osobowych wyniosły one 195,0 mln zł (wzrost o 13,2 proc.), a od ciężarowych 105,7 mln zł (wzrost o 7,0 proc.). Łącznie przychody z poboru opłat sięgnęły 300,7 mln zł, co oznacza wzrost o 10,9 proc., -  271,1 mln zł w I półroczu 2024 r.

Jednak, jak wynika z raportu Grupy Stalexport Autostrady, zysk netto spółki w I półroczu 2025 roku spadł z 61,6 mln zł do 51,9 mln zł. Spółka wypracowała 306,9 mln zł przychodów, a zysk z działalności operacyjnej wyniósł ok. 57,4 mln zł. Wynik EBITDA osiągnął natomiast 306,9 mln zł.

Co dalej z koncesją na A4 Katowice-Kraków?

Prezes Grupy Stalexport Autostrady Andrzej Kaczmarek podkreślił, że systematyczny wzrost natężenia ruchu i przychodów wskazuje na efektywne zarządzanie infrastrukturą.

Oznacza to, że w pełni realizujemy kontrakt zawarty ze stroną publiczną i dobrze zarządzamy trasą. Prezentowane dane to również jasny sygnał, że nasza organizacja skutecznie przekuwa rosnący ruch drogowy na wyniki, w tym zysk, którego ważnym beneficjentem jest strona publiczna – powiedział Kaczmarek.

Spółka realizuje również inwestycje związane z obecną umową koncesyjną, takie jak wymiana nawierzchni autostrady i budowa dwóch dodatkowych Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP Rudno i MOP Grojec).

Stalexport bez koncesji na A4. Jest data

W uzasadnieniu nowelizacji ustawy o autostradach płatnych z czerwca 2023 roku wskazano, że rząd nie planuje przedłużać koncesji na odcinku autostrady A4 Katowice-Kraków. W lutym br. minister infrastruktury Dariusz Klimczak również potwierdził, że strona publiczna nie zamierza przedłużać umowy. 

Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec podał konkretną datę, od której opłaty przestaną obowiązywać. W odpowiedzi na interpelację posła Platformy Obywatelskiej Dominika Jaśkowca, który pytał o przyszłość odcinka autostrady A4 Katowice-Kraków, przekazał, że koncesja Stalexportu obowiązuje do 15 marca 2027 roku i „nie dojdzie do wyboru nowego koncesjonariusza na ww. odcinku autostrady A4 ”.

Autostrada A4 Katowice-Kraków w liczbach

  • Średnie natężenie ruchu w I półroczu 2025: 48801 pojazdów na dobę
  • Wzrost natężenia ruchu rdr: 5,2 proc.
  • Przychody z poboru opłat od pojazdów osobowych: 195,0 mln zł
  • Przychody z poboru opłat od pojazdów ciężarowych: 105,7 mln zł
  • Łączne przychody z poboru opłat: 300,7 mln zł
  • Zysk netto: 51,9 mln zł
Śląsk Radio ESKA Google News