Prace te będą trwały do końca marca przyszłego roku. W tej chwili pociągi przez stację jadą tylko jednym torem.
- Przewoźnik wprowadził zastępczą komunikację autobusową za 10 pociągów na odcinku Sosnowiec Główny - Łazy. Część pociągów kursuje też zmienioną trasą przez Sosnowiec Południowy i Sosnowiec Dańdówkę, ale ruch na stacji Dąbrowa Górnicza jest utrzymany. Tylko w związku ze zmniejszeniem przepustowości jest prowadzony jednym torem - powiedziała nam rzeczniczka PKP PLK Katarzyna Głowacka.
Prace na stacji kolejowej w Dąbrowie Górniczej to jeden z elementów większego zadania. W jego ramach przewidziano budowę centrum przesiadkowego i rozbudowę układu komunikacyjnego w rejonie dworca kolejowego.
Za 229 mln zł, inwestycję wykona konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex. Przedsięwzięcie realizowane jest wspólnie przez miasto i PKP PLK S.A. W jego ramach powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego (łącznie na 375 miejsc), tunel drogowy łączący te ulice, przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów, centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy, droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową, przejście podziemne w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej i Kolejowej, który zostanie zlikwidowany.
W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont czeka ul. Kolejową, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie. Prace mają potrwać do końca 2022 roku.
Nowa inwestycja zapewni nie tylko bezpieczeństwo kierowcom i mieszkańcom Dąbrowy Górniczej, usprawni komunikację drogową w mieście – skróci się czas przejazdu z północnej na południową stronę torów i wyeliminuje oczekiwanie na przejeździe kolejowo–drogowym przy ul. Konopnickiej.
PKP PLK zbuduje nowe perony, które będą wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie i nagłośnienie. Peron wyspowy zostanie przebudowany, dodatkowo powstanie peron jednokrawędziowy przy budynku dworca. Wszystkie obiekty będą podwyższone, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Zostaną wyposażone w windy, a tym samym dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. W stacji Dąbrowa Górnicza będą przebudowane tory, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem.
Ogrzewane rozjazdy usprawnią przejazdy pociągów zimą. W ramach przebudowy stacji zostanie również zabezpieczony teren pod planowane dodatkowe tory i trzeci peron z przeznaczeniem dla kolei aglomeracyjnej.