Pieniądze przeznaczone na tę inwestycję to 850 milionów złotych. Niestety wszystkie firmy biorące udział w przetargu zaproponowały wyższe kwoty. Dlatego 10 czerwca odbędzie się aukcja elektroniczna. Jeśli uda się wyłonić wykonawcę prace mogłyby ruszyć jeszcze w tym roku.
Linią do portu lotniczego będą jeździć pociągi osiągające prędkość do 140 km/h.
Pasażerowie z Zawiercia dojadą do lotniska w 23 min, a z Tarnowskich Gór w 15 min. Podróżni z Katowic i z Częstochowy pokonają tę drogę w niecałą godzinę.
Na linii zaplanowano zbudowanie nowych przystanków: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice Łubne, Zawiercie Kądzielów. Będzie także stacja Pyrzowice Lotnisko. Nowe i przebudowane perony przewidziano w Zawierciu oraz na stacjach: Tarnowskie Góry, Siewierz i Poręba. Poprawi się komfort obsługi podróżnych, gdyż powstaną nowe przejścia podziemne w Siewierzu i Pyrzowicach Lotnisku.
W Zawierciu i Tarnowskich Górach zostaną zamontowane windy, aby ułatwić podróże osobom o ograniczonej mobilności. Wszystkie perony będą wyposażone w wiaty i ławki oraz nowe oświetlenie, nagłośnienie i monitoring. Zostanie też zabezpieczony teren pod dwa przystanki na terenie gminy Miasteczko Śląskie i Poręba.
W ramach zadania zostanie odbudowany 30-kilometrowy nieczynny odcinek toru między Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczyć będzie ok. 48 km linii kolejowej.
Inwestycja obejmie 52 obiekty inżynieryjne, w tym budowę dwupoziomowych skrzyżowań m.in. z autostradą A1 i drogą wojewódzką DW 913 Będzin – Pyrzowice (droga dojazdowa do lotniska). Będzie bezpieczniej dzięki modernizacji 38 przejazdów kolejowo-drogowych.
Projekt ma także istotne znaczenie dla sprawnych przewozów towarowych. Linia będzie bardzo ważną trasą obsługującą bocznicę towarową CARGO MPL Katowice oraz dwie bocznice w Siewierzu. Pozytywnie wpłynie na transport towarów drogą kolejową i lotniczą. Pociągi towarowe przyspieszą do 80 km/h, linią pojadą też cięższe składy – dopuszczalny nacisk na oś ma wynieść 221 kN/oś.