Reforma programowa w szkole. Uczniowie będą krócej na lekcjach

2023-04-29 13:44

Ministerstwo Edukacji i Nauki rozpoczęło odchudzanie podstawy programowej w szkołach podstawowych i średnich. Zmiany mogą wejść w życie już od następnego roku szkolnego. Głównym celem jest zmniejszenie liczby lekcji. Według najnowszego sondażu, aż 54,3 proc. badanych uważa, że uczniowie mają do przyswojenia zbyt wiele materiału.

Szkoła, uczeń, lekcja, nauczanie

i

Autor: Shutterstock

Minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek poinformował, że resort rozpoczął prace nad odchudzeniem podstawy programowej, bo młodzież jest zbyt obciążona nadmiarem materiału. Głównym zamiarem jest przejrzenie programu nauczania w szkołach podstawowych i średnich i doprowadzenie do tego, aby lekcji było mniej. Znikną także niektóre działy i tematy w konkretnych przedmiotach.

- Należy przejrzeć podstawy programowe wszystkich przedmiotów, zastanowić się, co z nich wyjąć, żeby osiągnąć efekt krótszego tygodnia nauki dla uczniów. W zależności od rocznika, poziomu szkoły, będzie to trzy, cztery albo pięć godzin. Mamy świadomość, że dzieci za długo przebywają na lekcjach, że tego zakuwania jest za dużo - powiedział Przemysław Czarnek w wywiadzie dla PAP.

Podstawa programowa w szkołach: sondaż

Instytut IBRiS przeprowadził dla "Rzeczpospolitej" sondaż dotyczący podstawy programowej w szkołach. Zapytał dorosłych mieszkańców, co sądzą o słowach ministra edukacji.

Za zmniejszeniem podstawy programowej i ograniczeniem liczby lekcji w tygodniu opowiedziało się 37,6 proc. ankietowanych, przeciw było 42 proc. ankietowanych – przy czym aż 29 proc. odpowiedziało, że zdecydowanie nie należy tego robić.

Z kolei uczestnicy sondażu SW Research dla "Rzeczpospolitej" zostali zapytani czy "uczniowie w szkołach podstawowych i średnich mają do przyswojenia zbyt wiele materiału", bez odniesienia do tego czy należałoby zmniejszyć liczbę lekcji w tygodniu.

Na pytanie "czy uczniowie w szkołach podstawowych i średnich mają do przyswojenia zbyt wiele materiału" odpowiedzi "tak" udzieliło 54,3 proc. respondentów. Na to samo pytanie 23,2 proc. badanych odpowiedziało "nie". 22,5 proc. respondentów nie ma zdania w tej sprawie.

Według senior project manager w SW Research Justyny Sobczak, 78 proc. ankietowanych w wieku do 24 lat sądzi, że uczniowie w szkołach podstawowych i średnich mają do przyswojenia zbyt wiele materiału.

- Takiego samego zdania jest częściej niż co druga osoba (57 proc.) z wykształceniem wyższym. Prawie 6 na 10 respondentów (58 proc.) z dochodem w przedziale między 3001 a 4000 zł netto oraz taki sam odsetek badanych z miast wielkości między 100 a 199 tys. mieszkańców sądzi, że uczniowie szkół podstawowych i średnich są przeciążeni ilością materiału do przyswojenia - zaznaczyła Sobczak.

Minister edukacji już raz doprowadził do odchudzenia podstawy programowej w szkołach. Stało się to w odniesieniu do lekcji historii. Z programu zniknęło wiele tematów dotyczących starożytności i średniowiecza, a do szkół ponadpodstawowych wprowadzono w zamian nowy przedmiot „Historia i teraźniejszość".

Najważniejsze wiadomości ze Śląska

i

Autor: Eska/ Materiały prasowe Link: https://www.eska.pl/slaskie/
Lekcje z Misiem Adwokatem w podkarpackich szkołach