Rajd Śląska 2025: Katowice rozświetlone rajdowymi emocjami
Kibice Rajdu Śląska zgromadzeni w Katowicach byli świadkami zaciętej rywalizacji na nocnym odcinku specjalnym GZM Katowice. Trasa o długości 1,85 km, wiodąca od parkingu przy Muzeum Śląskim, obok Międzynarodowego Centrum Kongresowego, NOSPR, Spodka i Pomnika Powstańców Śląskich okazała się wymagająca dla zawodników.
Kibice mogli z bliska podziwiać wszystkie załogi w akcji, a także zobaczyć i poczuć wyjątkowe elementy rajdowej atmosfery takie jak kręcenie się wokół beczek, rozgrzane do czerwoności hamulce, dynamiczne nawroty z użyciem hamulca ręcznego czy blask potężnych reflektorów rozświetlających drogę.
Historyczne starcie na początek Rajdu Śląska 2025
Jako pierwsi na trasę wyjechali kierowcy rywalizujący w Millers Oils Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski. Najlepiej spisali się Maciej Lubiak i Grzegorz Dachowski w Porsche 911 Carrera RS 3.0. Tuż za nimi uplasowali się Marcin Kwaśny i Michał Trela (+0,1 s.) oraz Damian Sawicki i Michał Pryczek (+1 s.) – obie załogi w Subaru Impreza.
W klasyfikacji generalnej HRSMP za Lubiakiem znaleźli się Filip Stopa i Piotr Szadkowski w BMW M3, a podium uzupełnili Piotr Kiepura i Mateusz Galle w Lancii Delcie Integrale.
Marczyk i Gospodarczyk nie dali szans rywalom!
Po przejeździe legend rajdów, na trasie pojawili się kierowcy współczesnych samochodów.
Gdyby sędziowie mogli przyznawać punkty za wrażenia artystyczne, wygrałaby załoga Jarosława i Marcina Szejów. Ich ciasne przejazdy wokół beczek na długo zapadną w pamięci kibiców.
Najszybszy okazał się jednak duet Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk, dla których to już drugie zwycięstwo na katowickim superoesie z rzędu.
"Reszta świata" musiała uznać wyższość zwycięzców. Bracia Szejowie, aktualni mistrzowie Polski byli wolniejsi o 1,3 s. Trzeci czas należał do Matulki i Sytego (+1,5 s). W czołowej piątce zmieścili się także Grzyb z Biniędą (+1,9 s) oraz Byśkiniewicz i Siatkowski (+2,1 s).
W klasie 3 prowadzenie objęli Adrian Łabuda i Michał Kuśnierz (Ford Fiesta Rally3), a w 2WD (ośce) – Janowski i Grzenia.
Kajetanowicz show
Pomiędzy przejazdami, publiczność rozgrzał Kajetan Kajetanowicz, prezentując swoje umiejętności za kierownicą Toyoty GR Yaris Rally2. Ustronianin, znany ze swoich sukcesów w rajdach, jest specjalistą od superoesów.
Zobacz zdjęcia

Emocje i komentarze po OS GZM Katowice
Zawodnicy nie kryli emocji po przejeździe odcinka specjalnego.
Jarosław Szeja zapraszał kibiców na kolejne dni rajdu:
Nie mogło nas zabraknąć w Rajdzie Śląska. Świetnie, że mogliśmy cieszyć kibiców naszą jazdą. Pozdrawiam wszystkich kibiców i zapraszam na sobotnie i niedzielne oesy.
Jakub Matulka, który ma szansę na zdobycie tytułu mistrza Polski, mówił:
Postaramy się zrobić co w naszej mocy, by przypieczętować tytuł już podczas Rajdu Śląska. Przed nami jednak dwa trudne dni. Musimy pozostać skoncentrowani, jechać swoim tempem, a więc szybko i bez błędów.
Miko Marczyk skupia się na przygotowaniach do mistrzostw Europy:
Mam wysokie wymagania w kwestii mojej jazdy, więc nie jestem w pełni zadowolony z tego przejazdu. Na początku miałem trochę „kwadratowe” ręce – beczki nie były idealne w moim wykonaniu. W Rajdzie Śląska chciałbym upewnić się, że jesteśmy w dobrej formie, by z dużą pewnością jechać do Chorwacji, gdzie czeka nas walka o tytuł mistrzów Europy.
Sobota na południu i pod Superauto.pl Stadionem Śląskim
Kolejną będzie odcinek na błoniach Superauto.pl Stadionu Śląskiego (1,5 km) – organizowany nieprzerwanie od pierwszej edycji Rajdu Śląska. Ta próba zakończy sobotni (20 września) etap zawodów.Do rywalizacji w Chorzowie uczestnicy Rajdu Śląska przystąpią po dwóch pętlach na południu województwa śląskiego, w trakcie których przejadą trzy oesy. W harmonogramie jest rywalizacja na odcinkach specjalnych Jastrzębie-Zdrój (12,1 km, od 9:00 i 15:15), Hażlach (14,4 km, od 10:00 i 16:15) oraz Gmina Jasienica (15,5 km, od 11:00 i 17:15).W przerwie między pętlami zawodnicy zjawią się w Chorzowie – na 30-minutową przerwę na serwis (od 13:20).Wstęp do parku serwisowego na Superauto.pl Stadionie Śląskim i na wszystkie oesy jest bezpłatny.RAJD ŚLĄSKA – KLASYFIKACJA PO OS 1:
- 1. Marczyk/Gospodarczyk (Škoda Fabia RS Rally2) 1:41.1 s
- 2. Szeja/Szeja (Škoda Fabia Rally2) +1.3 s
- 3. Matulka/Syty (Škoda Fabia RS Rally2) +1.5 s
- 4. Grzyb/Binięda (Škoda Fabia RS Rally2) +1.9 s
- 5. Byśkiniewicz/Siatkowski (Škoda Fabia Rally2) +2.1 s
- 6. Kołtun/Pleskot (Škoda Fabia RS Rally2) +4.7 s
- 7. Abramowski/Gerber (Citroën C3 Rally2) +4.9 s
- 8. Łabuda/Kuśnierz (Ford Fiesta Rally3 Evo) +7.9 s
- 9. Gabryś/Dymurski (Škoda Fabia Rally2) +8.0 s
- 10. Ulanowski/Kielar (Ford Fiesta Rally3) +8.1 s
PROGRAM RAJDU ŚLĄSKA 2025 – 6. RUNDY RSMP / 10. RUNDY FIA ERT
Piątek, 19 września (1 odcinek specjalny, łącznie 1,85 km):
- 18:00 – ceremonia startu: Katowice, ul. Dworcowa
- 19:30 – OS 1: GZM Katowice Super Stage (1,85 km)
Sobota, 20 września (7 odcinków specjalnych, łącznie 85,1 km):
- 07:20 – serwis A: Chorzów, Stadion Śląski (15 min)
- 09:00 – OS 2: Jastrzębie-Zdrój 1 (11,90 km)
- 10:00 – OS 3: Hażlach 1 (14,40 km)
- 11:00 – OS 4: Gmina Jasienica 1 (15,50 km)
- 13:20 – serwis B: Chorzów, Stadion Śląski (30 min)
- 15:15 – OS 5: Jastrzębie-Zdrój 2 (11,90 km)
- 16:15 – OS 6: Hażlach 2 (14,40 km)
- 17:15 – OS 7: Gmina Jasienica 2 (15,50 km)
- 19:30 – OS 8: Superauto.pl Stadion Śląski (1,50 km)
- 19:50 – serwis C: Chorzów, Stadion Śląski (45 min)
Niedziela, 21 września (6 odcinków specjalnych, łącznie 63,3 km):
- 07:25 – serwis D: Chorzów, Stadion Śląski (15 min)
- 09:00 – OS 9: Marklowice Górne 1 (11,45 km)
- 10:00 – OS 10: Kiczyce 1 (9,70 km)
- 10:40 – OS 11: Województwo Śląskie 1 (10,50 km)
- 12:10 – strefa zmiany opon: Carbonarium Moszczenica (15 min)
- 12:40 – OS 12: Marklowice Górne 2 (11,45 km)
- 13:40 – OS 13: Kiczyce 2 (9,70 km)
- 14:20 – OS 14: Województwo Śląskie 2 – Power Stage (10,50 km)
- 16:45 – ceremonia mety: Stadion Śląski, Chorzów