Przy dworcu PKP w Bielsku-Białej powstanie nowe centrum przesiadkowe. Zmieni się komunikacyjne oblicze miasta

i

Autor: UM Bielsko-Biała

Bielsko-Biała

Przy dworcu PKP w Bielsku-Białej powstanie nowe centrum przesiadkowe. Zmieni się komunikacyjne oblicze miasta

2025-03-14 12:29

Tereny wokół zabytkowego dworca kolejowego i stacji Bielsko-Biała Główna przejdą zupełną metamorfozę. Powstać mają tam m.in. centrum przesiadkowe integrujące różne środki transportu, nowoczesne centrum sterowania ruchem kolejowym i zaplecza techniczne oraz komercyjne inwestycje.

Ogromna inwestycja w rejonie zabytkowego dworca PKP

Współpraca przy zagospodarowaniu kolejowych gruntów pomiędzy PKP PLK a miastem Bielsko-Biała została uroczyście podpisana w czwartek 13 marca. Plany inwestycyjne obejmują ok. 9,5 ha terenu, który zostanie na nowo zagospodarowany i zyska nowe funkcje.

Wraz z porozumieniem zawarto również umowę dzierżawy terenu wraz z oświadczeniem o prawie do dysponowania gruntami na cele budowlane, co umożliwi samorządowi staranie się o środki z funduszy krajowych i europejskich na realizację inwestycji.

- Kolej od początku swojego istnienia bardzo intensywnie wpływała na procesy miastotwórcze i wpływa na nie również i dziś. Uważamy jednak, że nie powinna funkcjonować obok, niezależnie, tylko w maksymalnym stopniu wpisywać się tkankę miejską. Takie podejście wymaga jednak ścisłej współpracy wszystkich podmiotów zarządzających kolejowymi nieruchomościami i sąsiadującymi z nimi terenami. Zawarte dziś porozumienie oraz inne dokumenty, jakie podpisaliśmy z naszymi partnerami, to doskonały przykład, że taka współpraca jest możliwa i otwiera nowe perspektywy, które kiedyś - nawet jeśli istniały - wydawały się mało realne - powiedział Andrzej Bułczyński, członek zarządu PKP S.A.

Jak czytamy w komunikacie PKP PLK S.A., obecnie po zachodniej stronie stacji znajduje się zabytkowy budynek dworca, a po stronie wschodniej teren w dużej części niezagospodarowany, a częściowo zajęty przez infrastrukturę kolejową. Docelowo zachodnia część ma zostać uporządkowana, dzięki czemu zyska nowa i „spójna estetycznie architekturę”. Po stronie wschodniej wybudowane ma zostać miejskie Zintegrowane Centrum Przesiadkowe i nowoczesne centrum sterowania ruchem kolejowy, które wybudowane zostanie w ramach innego zadania inwestycyjnego PLK S.A. Część terenów po stronie wschodniej zostanie też przeznaczona na cele komercyjne.

Na całym obszarze inwestycyjnym mają też powstać nowe drogi dojazdowe i ciągi piesze i rowerowe, dzięki czemu poprawi się komunikacja z innymi częściami miasta.

W opinii prezydenta Bielska-Białej Jarosława Klimaszewskiego, podpisana umowa oznacza, że w przyszłości całkowicie zmieni się komunikacyjne oblicze Bielska-Białej.

- Po pierwsze, w tym miejscu planujemy budowę nowoczesnego Centrum Przesiadkowego stanowiącego doskonałe połączenie już istniejących dworców - kolejowego i autobusowego. Niezwykle istotnym efektem przyszłej infrastruktury będzie także usprawnienie połączeń z drogami S1 i S52. Lokalny, miejski transport samochodowy ułatwić ma dodatkowo budowa nowego łącznika - ulicy Nowopiekarskiej - podkreśla prezydent Bielska-Białej Jarosław Klimaszewski.

Budowa nowego łącznika ulic Krakowskiej z Warszawską na bazie istniejącej ulicy Piekarskiejma pełnić funkcję północnej, śródmiejskiej obwodnicy miasta.

Śląsk Radio ESKA Google News
Autor:

Powstanie Zintegrowane Centrum Przesiadkowe

Jednym z ważniejszych elementów planów inwestycyjnych jest budowa Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego. Jego szacunkowy koszt to ok. 365 mln zł brutto.

Prace mają rozpocząć się od rozbiórki m.in. zbędnej infrastruktury kolejowej, a następnie wybudowane zostaną zadaszona kładka pieszo-rowerowa nad torami z pochylnią, ruchome schody i windy prowadzące na perony oraz wschodnia i zachodnia część dworca kolejowego, a także budowa budynku do obsługi podróżnych korzystających z autobusów. Metamorfozę przejdzie też plac przed dworcem PKP.

Inwestycja zakłada również przebudowę układu drogowego. Powstać mają m.in. ronda, zatoki dla autobusów, wiaty i stacja ładowania autobusów elektrycznych, postój taksówek, parking kiss&ride oraz zadaszone miejsca postojowe dla rowerów.

Jeszcze przed budową miejskiego centrum przesiadkowego i realizacją komercyjnego projektu, w nowe miejsce przeniesione zostanie zaplecze PLK S.A. Szacunkowo będzie to kosztować ok. 80 mln zł. Powstać ma nowy budynek administracyjny, przebudowane zostaną budynki warsztatowe, diagnostyki i hali wagonowej, wybudowane zostaną także nowe drogi wewnętrzne, place ładunkowe i maszt GSM-R. Przebudowany zostanie układ torów i urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Najstarsze miasta na Śląsku. Z jednego z nich pochodzi wybitny niemiecki piłkarz