Przetarg GZM na 1,3 mld zł pod lupą UOKiK. Czy doszło do gigantycznej zmowy przewoźników na Śląsku?

i

Autor: Archiwum Przetarg GZM na 1,3 mld zł pod lupą UOKiK. Czy doszło do gigantycznej zmowy przewoźników na Śląsku?

Wydarzenia

Przetarg GZM na 1,3 mld zł pod lupą UOKiK. Czy doszło do gigantycznej zmowy przewoźników na Śląsku?

2025-06-16 13:41

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przygląda się wartemu fortunę zamówieniu na przewozy autobusowe w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). Chodzi o kontrakt na lata 2022-2029 o wartości około 1,3 miliarda złotych. Istnieje podejrzenie, że prywatni wykonawcy mogli zawrzeć zmowę przetargową i podzielić między sobą rynek.

Gigantyczne zamówienie na usługi przewozowe w sercu Śląska znalazło się na celowniku Urzędu  Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), który poinformował w poniedziałek, 16 czerwca, o postawieniu zarzutów aż 11 przedsiębiorcom. Sprawa dotyczy przetargu organizowanego przez Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM), jednostkę Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, na obsługę pasażerskiego transportu autobusowego w latach 2022-2029. Łączna wartość tego zamówienia to zawrotne 1,3 mld zł.

Śląska metropolia jak tort dla przewoźników

Zamiast uczciwie konkurować o intratne zamówienie, przedsiębiorcy mogli wejść w niedozwolone porozumienie. Jak zaznaczył UOKiK, zdobył dowody, między innymi podczas przeszukań w siedzibach przewoźników, które wskazują, że część uczestników przetargu mogła się zmówić. Ich celem miało być wyeliminowanie konkurencji i podzielenie między sobą lukratywnego kontraktu.

Przedsiębiorcy uzgodnili, że utworzą konsorcja, które będą startowały w przetargu - czytamy w komunikacie Urzędu.

Samo tworzenie konsorcjów nie jest oczywiście nielegalne. Jednak, jak podkreśla UOKiK, niedopuszczalna jest sytuacja, w której firmy składające oferty w ramach takich konsorcjów z góry ustalają ich składy oraz to, który z nich zgarnie zamówienie w danej części przetargu. A tak właśnie mogło być w tym przypadku. Informacje uzyskane przez prezesa UOKiK, w tym zabezpieczone umowy oraz korespondencja mailowa, świadczą o tym, że przewoźnicy mogli koordynować swoje działania. Chcieli mieć pewność, kto wygra poszczególne części przetargu i będzie świadczyć usługi na z góry ustalonych między sobą obszarach. Dzięki temu mogli zagwarantować sobie dalsze działanie w dotychczas obsługiwanych rejonach GZM, zamiast rywalizować o to warunkami w przetargu.

Prezes UOKiK ostro o sprawie: "Poważne straty finansowe"

Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, nie kryje oburzenia.

Potwierdzenie naszych podejrzeń oznaczałoby, że przedsiębiorcy chcieli narazić na poważne straty finansowe jednostkę samorządową. To są właśnie konsekwencje zmów przetargowych - wyższe koszty ponoszone przez sektor publiczny, a pośrednio przez podatników i całą gospodarkę - podkreśla. 

Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję przedsiębiorcom grozi surowa kara finansowa – nawet do 10 proc. rocznych obrotów.

Podejrzane firmy biorące udział w zmowie autobusowej

Postępowanie prowadzone jest przeciwko następującym przedsiębiorcom:

  • IREX-1 ze Świętochłowic,
  • IREX-2 ze Świętochłowic,
  • Ireneusz Kozieł IREX ze Świętochłowic,
  • Meteor z Katowic,
  • Transgór z Mysłowic,
  • Kłosok z Żor,
  • Benedykt Nowak - Nowak Transport ze Świerklańca,
  • A21 z Żor,
  • Usługi Transportowe Krzysztof Pawelec z Biechowa,
  • PKS Południe ze Świerklańca,
  • LZ Apolinary Lazar oraz Marcin Lazar ze Zdenka.

UOKiK przypomina, że prezes Urzędu może interweniować, gdy nieprawidłowości w przetargu dotyczą uzgodnień uczestników, które ograniczają konkurencję. Innymi organami zajmującymi się takimi sprawami są m.in. prezes Urzędu Zamówień Publicznych, ABW, CBA i prokuratura.

Zarząd Transportu Metropolitalnego jest jednym z największych organizatorów transportu zbiorowego w Polsce, wysyłając na ulice 41 miast i gmin Metropolii oraz kilkunastu sąsiednich miejscowości 1,5 tys. pojazdów. Warto dodać, że w 2021 r. Metropolia objęła udziały w największych lokalnych PKM-ach (Gliwice, Katowice, Sosnowiec, Tychy), które otrzymują zlecenia w formule in-house, z pominięciem przetargów. Postępowania dla prywatnych przewoźników miały na celu m.in. rozszerzenie siatki połączeń.

Śląsk Radio ESKA Google News