Niewesołe nastroje panowały w zarządzie Tramwajów Śląskich w związku z rozstrzygnięciem konkursu na dofinansowanie do zakupu taboru tramwajowego ze środków Krajowego Planu Odbudowy. 136 mln przeleciało koło nosa. Za te pieniądze spółka chciała kupić 10 tramwajów jednoczłonowych dwukierunkowych i 10 tramwajów wieloczłonowych jednokierunkowych. Wniosek zdobył zbyt mało punktów i trafił na listę rezerwową.
Ile pieniędzy otrzymają Tramwaje Śląskie
Nie minęło kilka dni, a prezes Tramwajów Śląskich zdradził, że sytuacja nie jest aż tak zła, bo jest inne źródło finansowania. Chodzi o 78 mln zł z przeznaczeniem na zakup pojazdów jednokierunkowych i dwukierunkowych. Spółka pozyskała mocnego partnera, który ma pomów uzyskaniu środków.
Pieniądze są w drodze. Załatwiamy ostatnie formalności. Nie chcę określać procentowo prawdopodobieństwa otrzymania pieniędzy, ale jest ono bardzo duże - zapewnia Bolesław Knapik, prezes Tramwajów Śląskich SA w rozmowie z ESKA.pl.
Wsparcie dla Tramwajów Śląskich ze strony Subregionu Centralnego
Tramwaje Śląskie biorą udział w konkursie Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS), który stanowi kontynuację dwóch wcześniejszych programów Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 oraz 2014-2020. Związek Gmin i Powiatów Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego poparł wniosek złożony przez Tramwaje Śląskie i w związku z tym ma on szansę na akceptację i zakwalifikowanie do otrzymania pieniędzy.
Związek udziela rekomendacji w zakresie zgodności ze strategią. Projekt dotyczący zakupu taboru jest zgodny więc taką rekomendację udzieliliśmy. Ale nie znaczy to, że pieniądze już zostały przekazane – zastrzega Wojciech Sałabun z Biura Związku Subregionu Centralnego w rozmowie z ESKA.pl.
Konkurs, w jakim startują Tramwaje Śląskie, ma charakter niekonkurencyjny. Przydział środków pieniężnych może nastąpić do końca drugiego kwartału 2025 roku.
Nowe tramwaje z programu FEnIKS
W ramach programu FEnIKS Tramwaje Śląskie starają się o dostawę 30 sztuk fabrycznie nowych, przegubowych tramwajów zarówno jedno- jak i dwukierunkowych o długości od 22 do 25 metrów. 20 to pojazdy jednokierunkowe, a 10 to pojazdy dwukierunkowe. Ta część przetargu zawiera również prawo opcji obejmujące do 25 tramwajów jednokierunkowych. Opcja będzie mogła zostać wykorzystana w pełnym lub tylko częściowym zakresie. Uruchomienie opcji może nastąpić w ciągu maksymalnie 42 miesięcy od dnia zawarcia umowy, natomiast tramwaje z opcji mają trafić do spółki w ciągu 24 miesięcy od uruchomienia opcji.
Przetarg już został rozstrzygnięty i wiadomo, że wygrała PESA Bydgoszcz.
Nowe tramwaje kosztować mają 935.074.494,18 zł brutto, w tym: dla zamówienia podstawowego: 510.724.494,18 zł brutto, a dla zamówienia w prawie opcji: 424.350.000,00 zł brutto.
Najkrótsze linie tramwajowe na Śląsku i Zagłębiu