Tramwaje Mysłowice

i

Autor: ZTM

Inwestycje

Tramwaje wracają do Mysłowic. Po ponad dwuletniej przerwie dojadą do Sosnowca

2024-12-01 11:15

Po dwóch i pół roku prac do Mysłowic na początku grudnia powrócą tramwaje. Początkowo będą jeździć do Sosnowca i z powrotem. Prace dobiegły końca również na linii do Katowic, jednak do przywrócenia ruchu potrzebna jest jeszcze jedna inwestycja.

Kiedy tramwaje powrócą do Mysłowic?

Zarządu Transportu Metropolitalnego przekazał, że w związku z zakończeniem modernizacji infrastruktury tramwajowej na trasie od Niwki w Sosnowcu do dworca kolejowego w Mysłowicach, od 7 grudnia 2024 r. tramwaje linii 26 będą kursowały w relacji Milowice Pętla – Mysłowice Dworzec PKP.

Włączony do obsługi zostanie odcinek od przystanku Niwka Kościół do przystanku końcowego Mysłowice Dworzec PKP przez przystanek Modrzejów Pastewna. Tym samym kursowanie autobusowej komunikacji zastępczej T-26 zostaje zawieszone - podał w komunikacie ZTM.

Chodzi o zakończenie modernizacji i częściowej rozbudowy odcinka linii tramwajowej wzdłuż ul. Wojska Polskiego w Sosnowcu - łącznie ok. 3,5 km linii łączącej Sosnowiec z Mysłowicami. Tramwaje Śląskie w kwietniu 2022 r. podpisały tam umowę na prace za 48,9 mln zł brutto. W trakcie prac przebudowano liczący ok. 3,5 km odcinek linii jednotorowej łączącej Sosnowiec z Mysłowicami, a ponad 2-kilometrowy fragment linii zyskał drugi tor.

Linia dwutorowa powstała na odcinku od skrzyżowania w Dańdówce przez wiadukt nad torami kolejowymi stacji Sosnowiec Dańdówka do przystanku Niwka Pawiak. Ze względu na brak miejsca linia pozostała jednotorowa od przystanku Niwka Pawiak do wiaduktu nad ul. Orląt Lwowskich, z mijanką przy przystanku Niwka Kościół.

Wzdłuż sosnowieckiej ul. Wojska Polskiego powstały nowe perony, integrując komunikację tramwajową i autobusową. Ustawiono nowe słupy trakcyjno-oświetleniowe z siecią, przebudowano układ zasilania i instalacje podziemne,a także zabudowano elektrycznie sterowane i ogrzewane zwrotnice.

Sprawdźcie w galerii, które linie tramwajowe mają najdłuższe kursy.

Co dalej z tramwajami z Mysłowic do Katowic?

w dalszym ciągu utrzymana zostanie autobusowa komunikacja autobusowa T-14 na trasie Mysłowice Urząd Miasta – (Katowice) Zawodzie CP - w zamian za zawieszoną komunikację tramwajową na trasie Mysłowice Dworzec PKP – Szopienice Pętla - podał ZTM.

Chodzi tu o remont torowiska linii nr 14 w centrum Mysłowic, prowadzącej w kierunku Katowic. Zamówione pierwotnie za 52,8 mln zł brutto w maju 2021 r. prace miały być zakończone w grudniu 2022 r. Jednak na początku 2023 r. kontrakt z NDI został zerwany. W przetargu na dokończenie tramwajowej inwestycji w Mysłowicach miasto i Tramwaje Śląskie wybrały ofertę KZN Rail za 37,5 mln zł netto. Roboty, które miały zostać wykonane w pięć miesięcy, zamówiono w styczniu 2024 r., niedawno dobiegły one końca.

Jednak problemem okazał się stan wiaduktu tramwajowego nad torami kolejowymi na mysłowickiej ul. Świerczyny. Jak napisano w ekspertyzie dot. obiektu, "z uwagi na rozległe uszkodzenia betonu przyczółków oraz korozję zbrojenia przęsła stan techniczny wiaduktu ocenia się jako zły".

Wiadukt ma zostać wyremontowany ze środków, które zostały przyznane Mysłowicom w 2023 roku z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Ogółem na projekt „Aktywizacja terenów przemysłowych w mieście Mysłowice poprzez przebudowę układu drogowego” samorząd dostał 49 mln zł.

8 grudnia w związku z prowadzonymi pracami torowymi w ciągu ul. 1 Maja w Katowicach na odcinku od skrzyżowania z ul. Bogucicką do ul. Staszica zostanie uruchomiona autobusowa komunikacja zastępcza T-20 kursująca co 10 min między katowickim pl. Wolności a centrum przesiadkowym Zawodzie.

Śląsk Radio ESKA Google News
Autor: