Stacja Gliwice-Łabędy do przebudowy. Umowa podpisana
To fantastyczna informacja dla podróżnych korzystających ze stacji kolejowej Gliwice-Łabędy. Ma zostać przebudowana, a ponadto zostanie odtworzone połączenie z nią zmodernizowanej w poprzednich latach stacji towarowej Gliwice Port.
- Stacja wyposażona będzie w trzy wygodne perony z wiatami, ławkami, oświetleniem i nagłośnieniem. Przebudowany zostanie wiadukt kolejowy przy ul. Staromiejskiej, z którego możliwe będzie dojście do peronu 1 w stacji Gliwice Łabędy, skąd odjeżdżają pociągi w stronę Katowic i Kędzierzyna Koźla - informuje Katarzyna Głowacka, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
- Nowy wiadukt powstanie także nad ul. Strzelców Bytomskich. Obiekt zostanie połączony z klatką schodową i windą z peronami 2 i 3, skąd można się dostać do Katowic, Pyskowic, Strzelec Opolskich i Opola. Stacja zostanie przystosowana także do obsługi dłuższych pociągów towarowych - dodaje.
Powstanie także nowy przystanek w rejonie gliwickiej estakady Heweliusza (w przybliżeniu w połowie odległości między stacjami Gliwice i Gliwice Łabędy), o nazwie Gliwice Kopernik.
W czwartek, 9 listopada spółka PKP PLK podpisała z firmą Trakcja wartą ponad 500 mln zł umowę.
PKP PLK stawia na ekologiczny transport kolejowy
- Stacja Gliwice Łabędy - już wielokrotnie planowana do inwestycji - w końcu staje się faktem. To stacja jakże ważna: ponad 40 km toru do przebudowy - rzeczywiście we współpracy z miastem, które przebudowywać będzie w dwóch miejscach układ drogowy: przy samej stacji i później, przy nowobudowanym przystanku. Wszystkie tory będą przystosowane do przyjmowania długich pociągów o maksymalnych obciążeniach – mówi prezes PLK Ireneusz Merchel.
Gliwice Łabędy to stacja węzłowa, na której łączą się dwutorowe szlaki z Pyskowic (LK135), z Taciszowa (LK137) i dwa dwutorowe szlaki od strony Gliwic (LK137 i LK168).
- Efektem prac na stacji Gliwice Łabędy ma być podniesienie prędkości pociągów pasażerskich i towarowych. Sprawniejszy przewóz towarów będzie możliwy dzięki planowanej budowie nowego toru, który połączy stację Gliwice Łabędy ze stacją Gliwice Port z pominięciem stacji Gliwice. Projekt zwiększy rolę kolei jako ekologicznego transportu również w połączeniu z transportem rzecznym i morskim - wyjaśnia rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Katarzyna Głowacka.
W ramach zadania planowana jest modernizacja ok. 40 km torów i sieci trakcyjnej oraz 90 rozjazdów. Prace obejmą także komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Wykonawca ma je zrealizować do 9 stycznia 2028 r.