Polak opuścił pokład samolotu w asyście Straży Granicznej
Historia ta wydarzyła się w ostatnich dniach na lotnisku Katowice Airport. Służba dyżurna Straży Granicznej otrzymała informację konieczności podjęcia interwencji wobec pijanego pasażera. 55-letni mieszkaniec powiatu będzińskiego wracał samolotem z wakacji z Hurgandy w Egipcie. Za nic jednak nie chciał kończyć zabawy. Zaczął się rozbierać, nie słuchał poleceń załogi i ogólnie zakłócał porządek. Finalnie opuścił pokład w towarzystwie strażników.
Od mężczyzny z odległości dało się wyczuć woń alkoholu, więc przebadano go alkomatem. Badanie wykazało, że 55-latek miał we krwi prawie 3 promile alkoholu. Na lotnisko musiała przyjechać matka mężczyzny, by go odebrać. Ponadto mężczyzna został wezwany stawienia się w Placówce SG w Katowicach-Pyrzowicach, gdy wytrzeźwieje.
Straż Graniczna i ULC ruszają z kampanią "Włącz tryb pasażera z klasą"
Nieodpowiedzialne zachowania na lotniskach i w samolotach stają się coraz większym problemem. Agresja, wandalizm i lekceważenie poleceń załogi to realne zagrożenie dla bezpieczeństwa podróżnych, alarmuje Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC). W odpowiedzi na te niepokojące trendy, Straż Graniczna wraz z ULC rozpoczęły ogólnopolską kampanię "Włącz tryb pasażera z klasą".
Celem akcji jest uświadomienie podróżnym konsekwencji niewłaściwych zachowań i promowanie kultury oraz odpowiedzialności podczas podróży lotniczych. Kampania ma na celu ograniczenie liczby incydentów, które zakłócają komfort i bezpieczeństwo lotów.
Organizatorzy akcji przypominają, że zgodnie z ustawą Prawo lotnicze, podawanie fałszywych informacji o posiadaniu broni czy materiałów wybuchowych jest wykroczeniem. Może to prowadzić nie tylko do mandatu i odmowy wejścia na pokład, ale w skrajnych przypadkach nawet do obciążenia kosztami przymusowego lądowania samolotu.
Czego unikać na lotnisku i w samolocie?
- Nieodpowiedzialne żarty o posiadaniu materiałów wybuchowych.
- Przemoc fizyczna i słowna wobec współpasażerów i członków załogi.
- Niewykonywanie poleceń załogi, np. niezapinanie pasów, palenie papierosów, nieprawidłowe rozmieszczenie bagażu.
- Nadmierne spożycie alkoholu.
- Szeroka kampania edukacyjna
Kampania edukacyjna będzie prowadzona na szeroką skalę – poprzez reklamy na lotniskach, materiały w mediach społecznościowych oraz komunikaty medialne. Jej przekaz jest prosty: kultura osobista, uprzejmość i przestrzeganie zasad to fundament bezpiecznego i komfortowego podróżowania dla wszystkich.
Polecany artykuł: