Sosnowiec z nowym tunelem pod torami
W Sosnowcu oddano do użytku nowy tunel pod torami kolejowymi, zlokalizowany przy ul. Chemicznej, w pobliżu powstającego przystanku Sosnowiec Środula. Inwestycja ta, realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe, stanowi część większego projektu rozbudowy linii kolejowej między Będzinem a Katowicami Szopienicami Południowymi. Tunel ma na celu poprawę bezpieczeństwa i komfortu pieszych oraz rowerzystów.
Nowy tunel – koniec z uciążliwym i niebezpiecznym przejazdem
Budowa tunelu była konieczna ze względu na niezbędną likwidację dotychczasowego przejazdu kolejowo-drogowego, którym jeździli kierowcy od strony osiedla Środula do trasy DK 94.
Przejazd był nie tylko niebezpieczny, ale i uciążliwy dla kierowców. Nierzadko zdarzało się, że czas oczekiwania na podniesienie barier sięgał 20 minut! Miało to związek z natężeniem pociągów osobowych i towarowych. Często zniecierpliwieni piesi przechodzili przez tory mimo zamkniętych zapór, co było ekstremalnie niebezpieczne.
Te szlabany były koszmarem. Droga do domu zajmowała mi pół godziny, przy czym więcej niż połowę czasu czekałem na przejazd - mówi jeden z kierowców.
Jak informuje PKP PLK, rozwiązanie to znacząco podnosi poziom bezpieczeństwa na rozbudowywanej linii kolejowej.
Zobacz zdjęcia
Nowy tunel w Sosnowcu bez przejazdu dla samochodów
Nowy tunel został wyposażony w szereg udogodnień. Po obu stronach (od ul. Chemicznej i Piotrkowskiej) znajdują się schody, windy oraz pochylnie, co zapewnia dostępność dla osób z niepełnosprawnościami oraz rodziców z wózkami. Tuż obok tunelu powstaje nowy przystanek kolejowy Sosnowiec Środula, który zostanie udostępniony po zakończeniu całej inwestycji.
Kto sądził, że tunelem będą mogły również przejechać samochody, może czuć się rozczarowany. Koszty takiej inwestycji byłyby zbyt duże, bo miejsce znajduje się tuż przy skrzyżowaniu i torach tramwajowych. Dlatego zrezygnowano z takiego pomysłu. A w zamian już w maju poprowadzono objazd z bezpośrednim włączeniem na pobliski wiadukt nad torami w ciągu drogi krajowej nr 94.
Rozwiązanie z pewnością nie jest idealne, bo objazd jest długi i tylko w jedną stronę. Wyjazd z DK94 na ul. Północną w kierunku Dąbrowy Górniczej, który ma dopiero zostać otwarty.

Gigantyczna inwestycja za setki milionów
Prace na linii kolejowej w Sosnowcu wykonuje spółka ZUE, na podstawie umowy podpisanej z PKP PLK w październiku 2023 r. Wartość kontraktu wynosi 785,1 mln zł netto, a termin realizacji zadania to czerwiec 2027 r.
Inwestycja ta jest częścią większego przedsięwzięcia PKP PLK na odcinku Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice. Największa ich część to trwający remont katowickiego węzła kolejowego.
Zobacz zdjęcia
Co jeszcze zmieni się w Sosnowcu?
W Sosnowcu trwa również przebudowa wiaduktów kolejowych nad głównymi drogami. Z tego powodu okresowo zamykane są wiadukty nad ul. Piłsudskiego i Żeromskiego. Ponadto, rozbudowywany jest wiadukt nad ul. Nowopogońską, co umożliwi wprowadzenie ruchu dwukierunkowego pod obiektem.
Prace na odcinku Będzin - Sosnowiec - Katowice Szopienice Płd. są dofinansowane przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF - Łącząc Europę.