Wiadomości

Nowe pociągi dla Kolei Śląskich zjeżdżają z linii produkcyjnej. Pasażerowie będą zadowoleni

Firma Newag wygrała przetarg i produkuje nowe pociągi zamówione przez Koleje Śląskie. Pierwsze składy jeszcze w tym roku przejdą testy homologacyjne, a rozpoczną kursowanie po śląskich torach w pierwszym kwartale przyszłego roku. Sprawdziliśmy, jak przebiega montaż elementów wyposażenia wagonów.

Nowe pociągi dla obsługi podróżujących Kolejami Śląskimi są niezbędne, aby zachować regularność kursowania i utrzymać wysokie standardy przejazdów. Przetarg na dostawę trzech pociągów na kwotę 110 mln zł wygrała firma Newag, która w Nowym Sączu już kończy ich budowę. Już niedługo nowe Impulsy pojawią się na torach województwa śląskiego. 

Kiedy będą nowe pociągi dla Kolei Śląskich?

Jak przekazał rzecznik Kolei Śląskich, przedstawiciele kolejowej spółki i jej właściciela, czyli samorządu woj. śląskiego, odwiedzili nowosądecki Newag, aby sprawdzić postępy w realizacji złożonych zamówień. Jak przekazał, w pierwszym z pociągów typu Impuls 2 trwa montaż wewnętrznego wyposażenia, a drugi wkrótce zjedzie z linii produkcyjnej.

Uzyskaliśmy zapewnienie, że pierwsze trzy pociągi trafią do naszego regionu już w pierwszym kwartale 2025 r. 

– zaznaczył prezes Kolei Śląskich, Krzysztof Klimosz.

Spółka zamówiła trzy pociągi za 110,7 mln zł, z opcją dokupienia dwóch kolejnych. „Sukcesywnie będziemy odbierać nowoczesny tabor zamówiony przez woj. śląskie do końca 2026 r.” – zaznaczył Klimosz.

Zobacz zdjęcia z budowy pociągów dla Kolei Śląskich

Jakie pociągi trafią do Kolei Śląskich?

Jakość podróży na pokładzie Kolei Śląskich ulegnie zdecydowanej poprawie. Newag buduje również 26 nowych Impulsów 2 typu 31WEbc. Pociągi są przeznaczone do obsługi pasażerskiego ruchu regionalnego z maksymalną prędkością 160 km/h.

Koleje Śląskie zamówiły w sierpniu 2023 r. trzy pociągi (za 127,5 mln zł za zamówienie podstawowe ze świadczeniem usług serwisowych do wykonania pierwszej naprawy poziomu P4, czyli co 1 mln km, co osiem lat) z prawem opcji opiewającym w pełnym wymiarze na 112,9 mln zł brutto (co poza dwoma kolejnymi pociągami obejmuje wydłużenie usług serwisowych do drugiej naprawy P4).

Drugie zamówienie złożył natomiast w lutym br. w Newagu samorząd woj. śląskiego, po przetargu obejmującym w zamówieniu podstawowym dostawy 22 czteroczłonowych pociągów (pierwszy najpóźniej do połowy 2026 r., a dalsze - po dwa w kolejnych miesiącach) i świadczenie usług serwisowych do końca 2035 r. Tu prawo opcji obejmowało dostawy kolejnych ośmiu pociągów i przedłużenie usług serwisowych do wykonania drugiej naprawy poziomu P4 – nie dłużej niż do końca 2043 r.

Oferta Newagu była jedyną i opiewała tu na blisko 1,111 mld zł za dostawę pociągów Impuls 2 (łączna cena ofertowa) oraz niespełna 458 mln zł za usługi serwisowe. W lutym br. woj. śląskie zamówiło ogółem 26 nowych pociągów (z czterema dodatkowymi w prawie opcji) oraz usługi serwisowe za 1,3 mld zł.

Za 26 nowych pociągów Śląskie zapłaci 1,3 mld zł. Połowę, czyli 645 mln zł pozyskano ze środków Unii Europejskiej, z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-27

– zaznaczył rzecznik Kolei Śląskich, Bartłomiej Wnuk.

Pociągi będą kursowały częściej

Dzięki obu umowom, flota Kolei Śląskich powiększy się o połowę. Regionalny przewoźnik zyska szansę na otwarcie nowych tras i uruchomienie nowych połączeń, a także zwiększenie częstotliwości kursów na niektórych liniach.

Koleje Śląskie należą do samorządu woj. śląskiego; na kilkunastu liniach w regionie przewożą ponad 20 mln pasażerów rocznie. Tabor przewoźnika liczy obecnie ok. 65 pociągów, w tym kilka wynajętych z Kolei Mazowieckich czy Kolei Dolnośląskich. W efekcie ostatnich przetargów w perspektywie lat 2025-26 liczba ta ma zwiększyć się o 29 nowych pociągów.

Czy dobrze znasz slang kolejowy?

Pytanie 1 z 10
"Badyle" to określenie: