Bezpłatna komunikacja miejska dla dzieci i uczniów w GZM
Uczniowie z woj. śląskiego utworzyli petycję, w której postulowali o podniesienie wieku uprawniającego do bezpłatnego podróżowania komunikacją miejską po terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Chcieli, żeby do czasu ukończenia 18 lat uczniowie mogli bezpłatnie, za okazaniem legitymacji szkolnej, korzystać z komunikacji miejskiej. Do tej pory z bezpłatnych przejazdów mogą korzystać uczniowie mieszkający i zameldowani na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii do 16. roku życia.
Ulga metropolitalna nie dla każdego ucznia
Władze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii tłumaczą się, że celem wprowadzenia bezpłatnej komunikacji dla uczniów była promocja transportu publicznego i propagowanie aktywnych ekologicznie i zrównoważonych form przemieszczania się wśród najmłodszych mieszkańców Metropolii: Celem wprowadzenia uprawnienia dla dzieci i młodzieży w wieku od 7 do 16 lat (ulga metrpolitalna) była promocja transportu publicznego oraz propagowanie aktywnych ekologicznie i zrównoważonych form przemieszczania się wśród najmłodszych mieszkańców Metropolii […]. Jednocześnie uprawnienie miało zapewniać bezpłatne przejazdy dla dzieci, aż do końca ukończenia gimnazjum. Obecnie po zmianach w systemie szkolnictwa i likwidacji gimnazjów, standardowo uczniowie kończą szkołę podstawową w wieku 15 lat, co oznacza, że ulga de facto wydłużyła się również na pierwszy rok szkoły ponadpodstawowej.
Jak zawsze, tak samo w przypadku ułatwień dla najmłodszych mieszkańców Metropolii rozchodzi się o pieniądze. Władze GZM w odpowiedzi na postulaty młodzieży zaznaczają, że na ulgi rocznie wydają ponad 15,5 mln zł.
Podkreślam, że GZM ponosi koszty funkcjonowania ulgi i obecnie przeznacza na ten cel pona 15,5 miliona złotych rocznie. Należy zauważyć, że ulgi w komunikacji miejskiej nie są refundowane z budżetu państwa, a tym samym gminy ponoszą wydatki związane między innymi z 50 proc. ulgą dla uczniów - informuje przedstawiciel GZM.
Warto przypomnieć, że zarząd GZM nie miał takich obaw związanych z pieniędzmi, kiedy dofinansował kwotą prawie 24 mln zł budowę stadionu miejskiego w Katowicach.
Argumenty za brakiem bezpłatnych przejazdów dla starszych uczniów nijak mają się do tzw. obowiązku szkolnego i nauki obowiązujących do 18. roku życia. Ale w końcu starsi uczniowie mogą bezpłatnie dojeżdżać do szkół rowerem, poruszając się po metropolitalnych velostradach, które na razie pozostają jedynie w planach.