Połącznie kolejowe do lotniska bezpośrednio z Częstochowy. Mieszkańcy Katowic muszą poczekać...
O szybkim, bezpośrednim połączniu kolejowym z Katowic do pyrzowickiego lotniska można na razie tylko pomarzyć. Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego ogłosił przetarg tylko na połączenie z Częstochowy. Jak wyjaśnia, zarządca infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podczas tworzenia rocznego rozkładu jazdy nie przydzielił tras dla planowanych pociągów na trasie Katowice – Pyrzowice Lotnisko.
Powód? Planowane prace inwestycyjne w obrębie Katowickiego Węzła Kolejowego i samej stacji Katowice, które spowodują duże zmiany w organizacji ruchu kolejowego. Przebudowa na odcinku od Będzina aż po Katowice-Piotrowice ma rozpocząć się w ciągu najbliższych tygodni i potrwać kilka lat.
Uruchomione zostanie za to połączenie na trasie Częstochowa – Zawiercie – Pyrzowice Lotnisko – Tarnowskie Góry. Województwo ogłosiło przetarg na wykonywanie kolejowych przewozów pasażerskich.
- Organizator przewozów zawnioskował o 10 par pociągów w relacji Częstochowa – Tarnowskie Góry. Dojazd pociągiem do lotniska w Pyrzowicach może być realizowany w bezpośredniej relacji z Częstochowy. Od strony linii kolejowej 131, czyli od Chorzowa przez Bytom do Tarnowskich Gór, przejazd będzie możliwy od 10 grudnia 2023, bez możliwości zatrzymania na części stacji i przystanków - wyjaśnia Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
- Zakończenie realizacji zadania „Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie” planowane jest w 2025 r., jednakże całość zmodernizowanej infrastruktury pasażerskiej zostanie udostępniona w III kwartale 2024 r. Dojazd od Katowic przez Sosnowiec i Dąbrowę Górniczą będzie realizowany z przesiadką w Zawierciu z uwagi na zaplanowane rozpoczęcie prac modernizacyjnych na węźle katowickim w 2024 r. - potwierdza rzecznik.
Wielkie zmiany na linii kolejowej Tarnowskie Góry-Zawiercie. Trwa przebudowa
Przypomnijmy, że PKP Polskie Linie Kolejowe realizują zadanie „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie”. W ramach zadania odbudowany został 30-kilometrowy odcinek linii między Tarnowskimi Górami, a Siewierzem. Powstały m.in. wiadukty kolejowe w Miasteczku Śląskim nad DW 908, nad autostradą A1 oraz w Pyrzowicach nad DW 913.
Ruch pociągów towarowych został przywrócony do obsługi dwóch bocznic na stacji Siewierz od strony Tarnowskich Gór. Tym samym, pociągi wróciły na ten odcinek linii po 30 latach. Jednocześnie, kontynuowane są prace przy budowie sieci trakcyjnej na tym odcinku. Powstają perony w nowej stacji Pyrzowice Lotnisko oraz na nowych przystankach Miasteczko Śląskie Centrum i Mierzęcice.
Korzystnie zmieniła się stacja Siewierz, gdzie powstało lokalne centrum sterowania, z którego dyżurni będą kierowali ruchem na całej linii. Na odcinku Siewierz – Zawiercie wymieniono 14 km torów, wybudowano sieć trakcyjną. Powstały perony w stacji Poręba i nowy przystanek Zawiercie Kądzielów.
- Efektem inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. będzie nowa oferta podróży pociągiem - najbardziej ekologicznym transportem zbiorowym - do lotniska Katowice Airport od strony Tarnowskich Gór lub Zawiercia. Przewidywany czas jazdy z Zawiercia do lotniska to 23 minuty, a z Tarnowskich Gór niecałe 20 minut. Podróżnym z Częstochowy przejazd zajmie około 1 godziny - relacjonuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Obecnie prowadzone są prace wykończeniowe, odbiory i pozyskiwanie certyfikacji na linii kolejowej 183. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest pod koniec 2023 roku. W listopadzie oddana zostanie do użytku linia Tarnowskie Góry – Zawiercie. Uruchomienie połączeń pasażerskich z Zawiercia, Tarnowskich Gór i Częstochowy planowane jest od 10 grudnia 2023 r.
Wartość zadania „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” to 660 mln zł netto. Dofinansowanie unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi ponad 500 mln zł.