Niebezpieczny finał przejażdżki na hulajnodze w Zabrzu
W niedzielę 10 sierpnia kilka minut przed godziną 18:00, dyżurny zabrzańskiej komendy policji odebrał zgłoszenie dotyczące zdarzenia drogowego. Na skrzyżowaniu ulic Nocznickiego i Spokojnej doszło do kolizji z udziałem hulajnogi elektrycznej i samochodu osobowego. Na miejsce niezwłocznie skierowano patrol drogówki w celu wyjaśnienia okoliczności zdarzenia.
Jak ustalili funkcjonariusze, przyczyną kolizji było nieprawidłowe zachowanie młodych użytkowników hulajnogi.
- Dwoje nastolatków jadąc razem na hulajnodze elektrycznej i włączając się do ruchu, uderzyli w prawidłowo jadącą Toyotę - przekazują zabrzańscy policjanci.
Chłopiec i dziewczynka poruszali się na jednym urządzeniu, co jest nie tylko niebezpieczne, ale również niezgodne z przepisami Prawa o ruchu drogowym. Na szczęście, mimo groźnie wyglądającej sytuacji, zarówno nastolatkowie, jak i kierujący Toyotą nie odnieśli obrażeń wymagających hospitalizacji.
Hulajnoga to nie zabawka. Przepisy są jasne
Popularność hulajnóg elektrycznych, zwłaszcza w okresie letnim, stale rośnie. Niestety, wraz z nią rośnie liczba zdarzeń drogowych z udziałem tych urządzeń. Policja podkreśla, że hulajnoga elektryczna w świetle prawa jest pojazdem, a jej użytkownik - kierującym, który musi stosować się do określonych regulacji.
Przede wszystkim, na hulajnodze elektrycznej może poruszać się tylko jedna osoba. Przewożenie pasażera drastycznie obniża stabilność pojazdu, utrudnia manewrowanie i wydłuża drogę hamowania, stwarzając ogromne zagrożenie zarówno dla kierującego, jak i dla innych uczestników ruchu.
Kolejną kluczową kwestią jest wiek i uprawnienia. Dzieci w wieku do 10 lat mogą korzystać z hulajnogi elektrycznej wyłącznie w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej. Młodzież w wieku od 10 do 18 lat musi posiadać kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T, aby legalnie poruszać się po drogach publicznych.
Użytkownicy hulajnóg powinni korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów. Jeśli takiej infrastruktury brakuje, kierujący ma obowiązek poruszać się jezdnią, o ile dopuszczalna prędkość na niej nie przekracza 30 km/h. Wyjątkowo, gdy brakuje drogi dla rowerów, a ruch na jezdni odbywa się z prędkością wyższą niż 30 km/h, dopuszcza się jazdę chodnikiem. Należy jednak pamiętać, że na chodniku pieszy ma absolutne pierwszeństwo, a kierujący hulajnogą musi poruszać się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego i ustępować mu pierwszeństwa.
