Inwestycje

Na tę inwestycję na Śląsku czekano blisko 70 lat. Odbudują to, co zniszczyli Niemcy

Blisko 30‬0‬ milionów złotych będzie kosztować odbudowa mostu łączącego dwie miejscowości na Śląsku leżące nad Odrą. Mostu, który został zniszczony jeszcze w 1945 roku przez niemieckie wojska. Od tamtej pory przez rzekę trzeba się przeprawiać promem.

Historyczny most zostanie odbudowany. Po blisko 70 latach

Choć to rzadkość, to w Polsce znajdują się miejsca, gdzie przez rzekę trzeba się przeprawić promem. Tak jest też w województwie śląskim, gdzie przez rzekę Odra można się przeprawić tylko w ten sposób. Prom kursuje pomiędzy dwiema miejscowościami: Grzegorzowicami w gminie Rudnik, a Ciechowicami w gminie Nędza. Dla mieszkańców obu miejscowości będzie to niejako powrót do tego, co było jeszcze przed II wojną światową. Do 1945 roku oba brzegi łączył most. niestety, wycofujące się wtedy wojska niemieckie zniszczyły most i od tamtej pory jedyną możliwością, aby się przeprawić prze Odrę, było skorzystanie z promu. 

Brak stałej przeprawy przez powojenne dziesięciolecia stanowił problem dla mieszkańców obu gmin. Wielu rolników ma pola po drugiej stronie Odry, a przeprawa promowa jest często unieruchamiana przez zbyt wysoki lub zbyt niski stan wody w rzece. W sezonie zimowym i wiosennym bywa, że pływanie promu jest niemożliwe z powodu kry - wyjaśnia w rozmowie z Portalem Samorządowym Ryszard Pacer, rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.

Na tę inwestycję Ślązacy czekali blisko 70 lat. Odbudują to, co zniszczyli Niemcy

i

Autor: Google Maps Na tę inwestycję Ślązacy czekali blisko 70 lat. Odbudują to, co zniszczyli Niemcy

Inwestycja za prawie 30‬0‬ mln zł

Inwestycja zapowiada się potężnie, a co za tym idzie- rozciągnie się w czasie. Jak przewiduje Zarządu Dróg Wojewódzkich, budowa mostu łączącego brzegi nad Odrą potrwa około 3 lata. Ma to być największa inwestycja w historii samorządu województwa śląskiego jeśli chodzi o inwestycje związane z mostami. Ma on mieć długość  633,6 m i składać się z 13 przęseł o rozpiętości od 40 do 50 m. Zbudowane zostaną też nowe drogi dojazdowe do mostu, które wraz z nim będą liczyć 2,7 km. Mają też powstać:

  • skrzyżowania z istniejącą siecią,
  • drogi obsługujące tereny pozbawione dostępu komunikacyjnego po budowie nowych odcinków DW 421, 
  • chodniki,
  • ciągi pieszo-rowerowe,
  • zatoki autobusowe.

W ramach inwestycji zaprojektowano również odwodnienie, drenaż, oświetlenie, przejazdy gospodarcze, przepusty oraz urządzenia ochrony środowiska. Budowa będzie kosztować293,7 mln zł, a jej wykonawcą będzie firma  Strabag Infrastruktura Południe. Umowę na budowę podpisano w styczniu tego roku. 

Na przełomie czerwca i lipca rozpoczęły się pierwsze roboty ziemne przy budowie mostu na Odrze, wraz z nowym przebiegiem DW 421, która stanowić będzie dojazd do nowego mostu - mówi Ryszard Pacer cytowany na portalsamorzadowy.pl

Wprowadzono już zmianę organizacji ruchu: zamknięto dla ruchu pojazdów niektóre drogi wewnętrzne i gminne, które krzyżują się  z projektowanym nowym przebiegiem DW 421. Ruch w kierunku Ciechowic i Zawady Książęcej przekierowano na ulicę Raciborską, na DW 915. Zamknięta została również droga gminna łącząca Grzegorzowice i osiedle Łubowice. Poprowadzono go w obu kierunkach objazdem przez Łubowice.