Wiadomości

Na Śląsku powstaje najdłuższy most w historii regionu. Będzie miał ponad pół kilometra

W powiecie raciborskim powstaje największy w historii regionu most. Obiekt budowany jest na Odrze i zastąpi on wysłużony prom, który od lat służył mieszkańcom. Na kiedy planowane jest oddanie do użytku największego w Śląskiem mostu?

To koniec przeprawy promowej w powiecie raciborskim?

Pod koniec stycznia Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach złożył zamówienie na budowę nowego mostu na Odrze między miejscowościami Łubowice i Ciechowice na północ od Raciborza. Obiekt ma zastąpić działającą od 80. lat przeprawę promową w ciągu drogi wojewódzkiej nr 421. Dojazd do przeprawy ma prowadzić od strony Ciechowic - drogą wojewódzką nr 915, łączącą się dalej z drogą wojewódzką nr 421, a od strony Łubowic - od drogi powiatowej DP 3500S.

Projekt przewiduje powstanie odcinka drogowego o długości 2,7 km, który poza ponad 600-metrowym mostem obejmie niezbędne drogi dojazdowe i skrzyżowania, a także ciągi pieszo-rowerowe. Dzięki temu znacząco poprawi się komfort i efektywność podróży mieszkańców - mówił podczas podpisania umowy Jakub Chełstowski.

Most ten będzie największą tego typu konstrukcją w województwie śląskim. Jego zaplanowana długość to 633 metrów. Będzie składał się z 13 przęseł (każdy o rozpiętości od 40 do 50 metrów).

Zobaczcie w galerii, jak przebiega budowa tego gigantycznego mostu.

Na jakim etapie są prace budowlane nowego mostu w pow. raciborskim?

Od stycznia prace nabrały tempa. Dotąd budowlańcy wykonali około 30 procent inwestycji - co jest dobrym tempem prac, zważając na fakt, że most ma zostać oddany do użytku dopiero w pierwszej połowie 2027 roku.

Wykonawcą prac jest firma Strabag Infrastruktura Południe. Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na blisko 300 milionów złotych. Warto podkreślić, że Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach jeszcze nigdy wcześniej nie realizował tak ogromnego projektu mostowego.

W tym miejscu warto przypomnieć, że most jest tylko jedną z części całej inwestycji. Obejmuje ona także budowę nowego odcinka drogi wojewódzkiej, skrzyżowań z istniejącą infrastrukturą, dróg technicznych oraz ścieżek pieszo-rowerowych. Ponadto w planie jest także budowa chodników, zatoki autobusowej i innych elementów poprawiających bezpieczeństwo na drodze.

Budowa mostu w pow. raciborskim a utrudnienia drogowe

Celem inwestycji powstającej między miejscowościami Łubowice i Ciechowice jest zapewnienie stałej przeprawy mostowej przez rzekę Odrę dla mieszkańców Gmin Nędza i Rudnik. Obecnie przeprawa promowa z powodu wahania się  poziomu wody w rzece często jest zamknięta - co doskonale było widać w trakcie powodzi, która przeszła przez Śląsk w połowie września.

I choć samym celem inwestycji jest poprawa to łączności między miejscowościami w pow. raciborskim to prace budowlane wiążą się również z pewnymi utrudnieniami dla kierowców. W pierwszym etapie robót zamknięto kilka lokalnych dróg gminnych, które przecinają nową trasę drogi wojewódzkiej nr 421. Ruch został wówczas przekierowany na ulicę Raciborską (DW 915). Natomiast odcinek drogi między Grzegorzowicami a osiedlem Łubowice został zamknięty.