Lekka Kolej Miejska/zdj.ilustracyjne

i

Autor: pixabay.com

Na Śląsku ma powstać lekka kolej miejska. Będą nowe połączenia i dodatkowe przystanki kolejowe

2020-02-20 10:58

Władze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii nie rezygnują z planów budowy Kolei Metropolitalnej. W ostatnich dniach ogłosili przetarg na studium wykonalności tej inwestycji. Docelowo nowa sieć kolejowa pozwoliłaby nam za 20 lat dojechać m.in. od Pyskowic do Dąbrowy Górniczej oraz od Nowego Bierunia przez Katowice i Tarnowskie Góry do Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach. W planach jest też lekka kolej miejska. Sprawdźcie szczegóły na slask.eska.pl.

Na Śląsku powstanie lekka kolej miejska

Budowa Kolei Metropolitalnej to główny cel i priorytet władz Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Do tej pory udało się stworzyć koncepcję, a w zasadzie wypracowali ją naukowcy z Politechniki Śląskiej.

Zgodnie z tą koncepcją, przy dobrych wiatrach za 20 lat możemy obudzić się w zupełnie nowej rzeczywistości jeśli chodzi o komunikację publiczną w miastach całej aglomeracji. Co nas czeka, gdy, przy pozytywnym rozwoju inwestycji, zrealizuje się najbardziej rozwinięty wariant? o nowe tory między innymi od Pyskowic do Dąbrowy Górniczej oraz od Nowego Bierunia przez Katowice i Tarnowskie Góry do Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach. Powstaną dodatkowe przystanki kolejowe. Koncepcja zakłada, że będzie ich finalnie około 129. Najwięcej nowych lokalizacji ma być w Katowicach, m.in. przy Politechnice Śląskiej i na osiedlu Witosa. Trzy przystanki są planowane w Sosnowcu, m.in. na Środuli. Pojawia się także w Gliwicach (m.in. osiedle Kopernika) czy Mikołów (m.in. ul. Krakowska). Lekką koleją miejską, moglibyśmy dojechać: z Gliwic do Tychów przez Rudę Śląską i Mikołów oraz z Gliwic do Knurowa. Inwestycjom w infrastrukturę będą towarzyszyć inwestycje w tabor - elektryczne zespoły trakcyjne i pociągi lekkiej kolei miejskiej. Według szacunków ekspertów z Politechniki Śląskiej do obsługi przyszłego systemu należy pozyskać łącznie ponad 80 pociągów. 

Potrafisz rozpoznać prezydentów miast w woj.śląskim? Sprawdź się

Pytanie 1 z 8
Kto to jest?
Osoba przedstawiona na zdjęciu to:

To jednak melodia przyszłości. Jak dotąd Metropolia zajęła się jedynie dofinansowaniem uruchomienia dodatkowych połączeń kolejowych, tak aby zwiększyć ich częstotliwość na podstawowych najbardziej obciążonych ruchem ciągach kolejowych.

Teraz władze GZM robią kolejny krok w kierunku Kolei Metropolitalnej. Na początek ogłoszono przetarg na studium wykonalności projektu. Wstępne Studium Wykonalności Kolei Metropolitalnej” to opracowanie, które jest kolejnym etapem budowy Kolei Metropolitalnej. Ma określić, które z rozwiązań zaproponowanych w „Koncepcji Kolei metropolitalnej” są możliwe do realizacji oraz w jakim zakresie.

- Sprzyjają nam także trendy w rozwoju miast. To nacisk na konieczność rozbudowy transportu publicznego, który na zatłoczonych drogach coraz skuteczniej konkuruje z samochodem prywatnym oraz jest bardziej przyjazny dla środowiska naturalnego emitując mniej zanieczyszczeń. Chcemy skłonić jak najwięcej mieszkańców Metropolii do rezygnacji z indywidualnego samochodu na rzecz autobusu, tramwaju czy pociągu. Warunkiem do dokonania takiego wyboru jest nowoczesny transport publiczny. Metropolia zmierza konsekwentnie w tym kierunku – tłumaczy Grzegorz Kwitek z ZTM-u.

Opracowanie Wstępnego Studium Wykonalności to złożony i skomplikowany proces. Ma potrwać około czterech lat. Gotowy dokument ma zawierać dwa rodzaje koncepcji rozwoju. Pierwsza z nich tzw. „koncepcja krótkoterminowa” dotyczy budowy nowych przystanków,  zmiany lokalizacji istniejących. Ma odpowiadać na kwestie integracji  z transportem zbiorowym i indywidualnym poprzez integrację rozkładów jazdy, uwzględnienie stacji przesiadkowych oraz parkingów dla samochodów. Ma także zawierać odpowiedzi dotyczące zapotrzebowania na tabor oraz lokalizacji i wielkości zapleczy technicznych Kolei Metropolitalnych. Działania na tym obszarze mają być określone do 2025 roku.

„Koncepcja docelowa” to prognoza ruchu osób, propozycja oferty przewozowej wraz z koncepcją rozkładu jazdy pociągów oraz analiza zapotrzebowania na tabor. Ma wskazywać także lokalizację i wielkość obiektów zapleczy technicznych Kolei Metropolitalnej.

Wykonawca ma przygotować także plan działań inwestycyjnych wraz z koncepcją układów torowych, zaproponować model integracji  z transportem zbiorowym i indywidualnym.  Jego zadaniem będzie także przeanalizowanie różnych modeli własności operatora Kolei Metropolitalnych - własna spółka GZM, czy też zewnętrzna. Studium ma zawierać rekomendacje dotyczące sposobu pozyskania taboru, odpowiedzieć na kwestie związane z jego serwisowaniem oraz utrzymaniem zaplecza technicznego. Dokument  ma też zawierać analizy dotyczące finansowania inwestycji.

Termin składania ofert mija 20 marca. Oferent, który zostanie wyłoniony w przetargu będzie miał około 4 lat na opracowanie Studium.