Wkrótce naładujesz samochód na MOP-ie
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jeszcze w tym roku ogłosi przetarg na budowę stacji ładowania samochodów elektrycznych, które znajdą się na 31 Miejscach Obsługi Podróżnych. Będą to MOP-y z miejscami postojowymi i sanitariatami, które znajdują się na drogach sieci TEN-T, w ciągu autostrad A1, A2, A4 i dróg ekspresowych S3, S7, S8, S17, S19 i S61.
Jak informuje rzecznik GDDKiA Szymon Piechowiak, w każdej z tych lokalizacji ma powstać stacja ładowania dla pojazdów elektrycznych osobowych i ciężarowych. Dla osobówek przewidziano cztery miejsca o docelowej, łącznej mocy 600 kW, w tym m.in. dwa punkty po 150 kW. Dla pojazdów ciężarowych docelowa, minimalna łączna moc to 3600 kW, w tym dwa punkty ładowania o mocy min. 350 kW, które powstaną na MOP-ach na sieci bazowej TEN-T. Wyjątkiem będzie MOP Zbójecka Góra na S7, który leży na sieci kompleksowej TEN-T; docelowa, minimalna łączna moc ładowania to 1500 kW.
Ponadto, zgodnie z zawartymi umowami dzierżawy na MOP-y o funkcji komercyjnej, wyposażonych w stacje paliw tradycyjnych i gastronomię, do końca tego roku GDDKiA planuje uruchomienie na siedmiu z nich stacji ładowania dla pojazdów osobowych o łącznej mocy co najmniej 300 kW.
Kiedy będziemy ładować samochody na ekspresówkach i autostradach?
Choć przetarg na budowę stacji ładowania w 31 lokalizacjach nawet jeszcze nie został ogłoszony, to rzecznik GDDKiA już wskazał problemy, z jakimi będzie trzeba się borykać. Najbardziej problematyczna ma być konieczność doprowadzenia do MOP-ów przyłączy o mocy wystarczającej do zasilania ładowarek.
Wymaga to poniesienia bardzo dużych nakładów finansowych. Obecnie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej planuje nabór wniosków o dofinansowanie budowy przyłączy (skierowany do Operatorów Sieci Dystrybucyjnych) oraz konkurs na dofinansowanie budowy ładowarek elektrycznych o dużych mocach (skierowany do Operatorów Stacji Ładowania). Zakładamy, że te działania zwiększą atrakcyjność budowy ładowarek elektrycznych przy sieci dróg szybkiego ruchu - mówi Piechowiak.
Dodał, że ostateczny termin uruchomienia stacji ładowania uzależniony jest m.in. od terminów przyłączenia do sieci energii elektrycznej przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej i odbioru stacji przez Urząd Dozoru Technicznego.