Historyczny most zostanie odbudowany. Po blisko 70 latach
Choć to rzadkość, to w Polsce znajdują się miejsca, gdzie przez rzekę trzeba się przeprawić promem. Tak jest też w województwie śląskim, gdzie przez rzekę Odra można się przeprawić tylko w ten sposób. Prom kursuje pomiędzy dwiema miejscowościami: Grzegorzowicami w gminie Rudnik, a Ciechowicami w gminie Nędza. Dla mieszkańców obu miejscowości będzie to niejako powrót do tego, co było jeszcze przed II wojną światową. Do 1945 roku oba brzegi łączył most. niestety, wycofujące się wtedy wojska niemieckie zniszczyły most i od tamtej pory jedyną możliwością, aby się przeprawić prze Odrę, było skorzystanie z promu.
Brak stałej przeprawy przez powojenne dziesięciolecia stanowił problem dla mieszkańców obu gmin. Wielu rolników ma pola po drugiej stronie Odry, a przeprawa promowa jest często unieruchamiana przez zbyt wysoki lub zbyt niski stan wody w rzece. W sezonie zimowym i wiosennym bywa, że pływanie promu jest niemożliwe z powodu kry - wyjaśnia w rozmowie z Portalem Samorządowym Ryszard Pacer, rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.
Inwestycja za prawie 300 mln zł
Inwestycja zapowiada się potężnie, a co za tym idzie- rozciągnie się w czasie. Jak przewiduje Zarządu Dróg Wojewódzkich, budowa mostu łączącego brzegi nad Odrą potrwa około 3 lata. Ma to być największa inwestycja w historii samorządu województwa śląskiego jeśli chodzi o inwestycje związane z mostami. Ma on mieć długość 633,6 m i składać się z 13 przęseł o rozpiętości od 40 do 50 m. Zbudowane zostaną też nowe drogi dojazdowe do mostu, które wraz z nim będą liczyć 2,7 km. Mają też powstać:
- skrzyżowania z istniejącą siecią,
- drogi obsługujące tereny pozbawione dostępu komunikacyjnego po budowie nowych odcinków DW 421,
- chodniki,
- ciągi pieszo-rowerowe,
- zatoki autobusowe.
W ramach inwestycji zaprojektowano również odwodnienie, drenaż, oświetlenie, przejazdy gospodarcze, przepusty oraz urządzenia ochrony środowiska. Budowa będzie kosztować293,7 mln zł, a jej wykonawcą będzie firma Strabag Infrastruktura Południe. Umowę na budowę podpisano w styczniu tego roku.
Na przełomie czerwca i lipca rozpoczęły się pierwsze roboty ziemne przy budowie mostu na Odrze, wraz z nowym przebiegiem DW 421, która stanowić będzie dojazd do nowego mostu - mówi Ryszard Pacer cytowany na portalsamorzadowy.pl
Wprowadzono już zmianę organizacji ruchu: zamknięto dla ruchu pojazdów niektóre drogi wewnętrzne i gminne, które krzyżują się z projektowanym nowym przebiegiem DW 421. Ruch w kierunku Ciechowic i Zawady Książęcej przekierowano na ulicę Raciborską, na DW 915. Zamknięta została również droga gminna łącząca Grzegorzowice i osiedle Łubowice. Poprowadzono go w obu kierunkach objazdem przez Łubowice.