Mieszkańcy Sośnicowic wreszcie odetchną z ulgą. Koniec z tirami w centrum miasta

2025-10-22 9:16

Po latach oczekiwań mieszkańcy Sośnicowic mogą wreszcie odetchnąć. Zakończyła się budowa pierwszego etapu obwodnicy, która wyprowadzi uciążliwy ruch tranzytowy z serca miasta. Wkrótce powstać ma kolejny odcinek drogi.

Mieszkańcy Sośnicowic wreszcie odetchną z ulgą. Koniec z tirami w centrum miasta

i

Autor: BP UMWS/ Materiały prasowe

Długo wyczekiwana chwila: Obwodnica oficjalnie otwarta

To historyczny dzień dla mieszkańców gminy Sośnicowice i całego powiatu gliwickiego. Po wielu latach planowania i budowy, we wtorek 21 października oficjalnie oddano do użytku pierwszy, blisko siedmiokilometrowy odcinek obwodnicy miasta. Nowa trasa, której budowę planowano już w 2011 roku, połączyła węzeł „Ostropa” na autostradzie A4 z drogą wojewódzką nr 408. W uroczystym otwarciu wzięli udział m.in. marszałek województwa śląskiego Wojciech Saługa, burmistrz Sośnicowic Bernard Wilczek oraz starosta gliwicki Grzegorz Kwitek.

- Bez wątpienia była to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji drogowych w regionie, poprawiająca nie tylko komfort i bezpieczeństwo podróżowania, ale co ważne, odciąży ona ruch tranzytowy z centrum Sośnicowic - podkreślał marszałek Wojciech Saługa. - Na obwodnicę czekali nie tylko kierowcy pokonujący ten właśnie odcinek województwa, ale przede wszystkim lokalna społeczność. Od teraz tranzyt w kierunku Kędzierzyna-Koźla ominie rynek w Sośnicowicach, co było dla mieszkańców dość uciążliwe - dodał.

Koniec tranzytowej udręki mieszkańców

Głównym celem nowej arterii jest wyprowadzenie ciężkiego ruchu, zwłaszcza tirów, z centrum Sośnicowic. Do tej pory pojazdy jadące drogą wojewódzką nr 408 w kierunku autostrady A4 musiały przejeżdżać przez rynek, generując hałas, zanieczyszczenia i stwarzając zagrożenie dla pieszych. Dzięki obwodnicy ten problem ma zniknąć raz na zawsze.

Jak tłumaczy Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, inwestycja ma kilka kluczowych zadań.

- Nadrzędnym celem budowy obwodnicy jest przejęcie ruchu pojazdów ciężarowych jadących w ciągu drogi wojewódzkiej nr 408 zmierzających do węzła Ostropa z autostradą A4. Chodzi także o wyprowadzenie ruchu tranzytowego na drogę wojewódzką nr 408 poza obszar zwartej zabudowy Sośnicowic, upłynnienie ruchu tranzytowego oraz zwiększenie aktywizacji gospodarczej przyległych terenów - wyjaśnia dyrektor ZDW.

Poprawa warunków ekologicznych i jakości życia mieszkańców to jedne z najważniejszych korzyści, jakie przyniesie nowa droga.

Całkowity koszt budowy pierwszego etapu obwodnicy wyniósł 125 milionów złotych. Inwestycja, realizowana przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach, została sfinansowana dzięki wsparciu z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, z którego pozyskano 81 milionów złotych.

To nie koniec. W planach już drugi etap

Otwarcie blisko 7-kilometrowego odcinka to dopiero początek zmian w układzie komunikacyjnym regionu. Władze województwa już pracują nad kontynuacją inwestycji. Jak zapowiedział wicemarszałek Grzegorz Boski, plany są bardzo konkretne.

- Zamykamy pierwszy etap tej inwestycji. W planach jest budowa drugiego etapu obwodnicy, który połączy drogę wojewódzką nr 408 z drogą wojewódzką nr 919 w Trachach, w pobliżu rzeki Bierawki - poinformował wicemarszałek.

Umowa na opracowanie niezbędnej dokumentacji projektowej została podpisana w styczniu 2024 roku, a wykonawca ma czas na jej przygotowanie do października. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace budowlane przy drugim etapie mogłyby ruszyć na początku 2026 roku, a ich zakończenie przewiduje się na połowę 2028 roku.

Nowy odcinek, podobnie jak pierwszy, będzie posiadał jedną jezdnię, oświetlenie i system odwodnienia. Projekt zakłada również budowę obiektów inżynierskich, w tym mostów nad ciekami wodnymi i linią kolejową.

Śląsk Radio ESKA Google News