Śląskie. Na lotnisku w Pyrzowicach powstanie nowy terminal
W poniedziałek, 5 lutego Katowice Airport ogłosiły swoje nowe plany inwestycyjne. Lotnisko w Pyrzowicach zamierza do 2028 r. zbudować nowy terminal pasażerski o powierzchni 49 tys. m kw., zwiększając łączną powierzchnię do 81 tys. m kw. Liczba pasażerów ma wzrosnąć do ponad 8 milionów, a inwestycja będzie warta ok. 950 milionów złotych.
Prezes spółki Artur Tomasik wskazał, że program powstawał w czasie, gdy branżę lotniczą trapił kryzys wywołany przez pandemię koronawirusa. Tomasik zauważył, że po covidowym okresie 2020-21, gdy lotnisko miało łącznie 31,3 mln zł brutto straty (przy inwestycjach 223,1 mln zł), w dwóch kolejnych latach łączny zysk brutto sięgnął 51,4 mln zł (przy inwestycjach 55,3 mln zł). Plan na ten rok to zysk ok. 40,5 mln zł, przy inwestycjach 124,5 mln zł.
Program inwestycyjny na lata 2024-2028 obejmuje rozbudowę wszystkich stref lotniska, tj. pasażerskiej, obsługi technicznej samolotów oraz cargo. Jego największym i najkosztowniejszym projektem jest budowa nowego głównego terminalu pasażerskiego. Zobaczcie, jak wygląda wizualizacja nowego projektu lotniska.
Lotnisko w Pyrzowicach zostanie rozbudowane. Oto szereg inwestycji
Punktem wyjścia do przygotowania koncepcji rozbudowy strefy pasażerskiej były prognozy przewozów dla Katowice Airport do 2040 r. Wynika z nich, że w 2028 r. z siatki połączeń lotniska Katowice powinno skorzystać ok. 7,5 mln podróżnych, a granica 10 mln może zostać przekroczona w 2033 r., natomiast w 2043 roku ma to być już ok 15 mln pasażerów. Podobne szacunki ma Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Obecna przepustowość portu to ok. 6 mln pasażerów, w związku z tym konieczna jest rozbudowa infrastruktury. Do 2028 r. planowany jest pierwszy etap budowy nowego głównego terminala pasażerskiego o pow. 49 tys. m kw. na wschód od obecnych terminali pasażerskich, w miejscu najstarszej cywilnej części lotniska.
Główny terminal będzie dwukondygnacyjny: ze strefą odprawy biletowo-bagażowej i halą przylotów na poziomie 0 oraz centralną kontrolą bezpieczeństwa, strefą kontroli paszportowej i halą odlotów na poziomie 1. Terminal będzie połączony tunelem o długości ok. 270 m ze stacją kolejową Pyrzowice Lotnisko. Między terminalem a stacją kolejową zaplanowano dworzec autobusowy. Przed terminalem powstanie nowy układ drogowy, z bramkami wjazdowymi i wyjazdowymi i strefą kiss’n’fly.
Lotnisko w Pyrzowicach stanie się największym w kraju?
W 2028 r., po zakończeniu budowy pierwszej części nowego głównego terminala, powierzchnia infrastruktury pasażerskiej Katowice Airport ma wynosić 83 tys. m kw., co umożliwi obsługę ok. 8 mln pasażerów. GTL planuje dalszą rozbudowę terminalu (również w miejscu obecnego terminalu A), aby w 2032 r. na 96 tys. m kw. zapewnić obsługę 10 mln podróżnych rocznie. Terminal główny będzie można rozbudowywać modułowo na wschód - zapewniając przepustowość do 15 mln pasażerów.
Równolegle rozbudowywana ma być infrastruktura parkingowa (obecnie parkingi Katowice Airport mają ok. 5,5 tys. miejsc). GTL planuje budowę ok. 8 tys. nowych miejsc, w 6,5 tys. na parkingach terenowych (do 2028 r. powstanie też parking wielopoziomowy, w pierwszej fazie na 1,5 tys. miejsc, połączony z głównym terminalem oszklonym pirsem).
Rozwijając infrastrukturę lotniskową władze GTL przygotowują budowę hangaru H4 (między hangarem H3 a wieżą kontroli lotniska PAŻP), bliźniaczego do hangaru H3, z powierzchnią ok. 9,2 tys. m kw. i dwiema zatokami do serwisowania samolotów o wielkości Airbusa A321neo. W strefie cargo powstać ma drugi terminal towarowy o powierzchni ok. 10 tys. m kw., który zapewni łączną przepustowość obsługi ładunków ok. 75 tys. ton rocznie.
Już teraz lotnisko prowadzi przetarg na bazę paliwowo-towarową z kolejowym frontem rozładowczym, który sąsiadować ma z trzema zbiornikami o pojemności 1 tys. m sześc. każdy i dwoma stanowiskami do rozładunku autocystern. W strefie zastrzeżonej lotniska powstaną trzy stanowiska nalewaków dla cystern lotniskowych. Kolejowa bocznica połączy lotnisko z Centralną Magistralą Kolejową za pośrednictwem linii kolejowej nr 182 Zawiercie – Tarnowskie Góry.
Budowa głównego terminala pasażerskiego będzie wymagała przeniesienia Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej. Nowa strażnica (z centrum zarządzania kryzysowego) o powierzchni ok. 1,7 tys. m kw. ma stanąć między drogami kołowania.
Budowa parkingu wielopoziomowego będzie z kolei wymagała przeniesienia zaplecza działów transportu i eksploatacji lotniska. Nowa infrastruktura dla tych działów ma powstać w południowo-wschodniej części lotniska, między płytą do odladzania a węzłem przeładunku towarów i paliw.
Listen on Spreaker.Jesteśmy portem, który inwestuje chyba najwięcej wśród portów regionalnych. Stworzyliśmy nie tylko miejsce pracy dla 4,5 tys. osób, ale też możliwości do rozwoju - w obsłudze pasażerów, obsłudze technicznej i obsłudze towarów; wchodzimy też w nowy obszar działalności, czyli przeładunek i składowanie paliw i towarów. Robimy to dla naszych mieszkańców, dla wszystkich, którzy tutaj mieszkają i korzystają z naszego lotniska” - mówił dla PAP Artur Tomasik.