Wbrew publicznej opinii mieszkańców Katowic i dzielnicy Burowiec Rada Miasta Katowice stanęła po stronie dewelopera. Większością głosów przyjęto uchwałę „lex deweloper”. Wszystko za sprawą „nadzwyczajnej sesji Rady Miasta”.
Głosowanie poprzedziły wystąpienia dwóch przedstawicieli mieszkańców oraz przedstawiciela dewelopera – spółki Pietrzak B.B. Dwójka opowiadająca się przeciwko inwestycji otrzymała gromkie brawa i wiwaty od mieszkańców którzy przyszli na sesję. Z kolei po wystąpieniu przedstawiciela dewelopera można było usłyszeć buczenie, gwizdy i okrzyki skandujące słowo „hańba”.
Jeden z mieszkańców stwierdził, że miasto zamiast stawać po stronie najbiedniejszej dzielnicy Katowic – Burowca, staje po stronie najbogatszego dewelopera – spółka Pietrzak B. B. Dodatkowo zagroził prezydentowi Katowic, że jeśli miasto zagłosuje za uchwałą „lex deweloper” to wtedy mieszkańcy południowych dzielnic będą wnioskować o referendum w sprawie przyłączenia do Mikołowa.
Głosowanie nad „lex deweloper” w Burowcu
W trakcie głosowania za wnioskiem dewelopera było 14 radnych, przeciwko opowiedziało się 11 osób.
Radni, którzy podjęli pozytywną decyzję to: Maciej Biskupski, Dawid Kamiński, Krzysztof Kraus, Dariusz Łyczko, Barbara Mańdok, Krystyna Panek, Krzysztof Pieczyński, Piotr Pietrasz, Borys Pronobis, Krystyna Siejna. Adam Skowron, Damian Stępień, Tomasz Szpyrka, Józef Zawadzki.
Przeciwko byli: Beata Bala, Łukasz Borkowski, Patrycja Grolik, Adam Lejman-Gąska, Jarosław Makowski, Tomasz Maśnica, Adam Szyczyk, Andrzej Warmuz, Magdalena Wieczorek, Barbara Wnęk-Gabor, Bartosz Wydra.
Nieobecni: Patryk Białas, Dawid Durał, Wiesław Mrowiec.
Spór o deweloperkę na działkach w Burowcu
Poprzedni właściciel działek kolejowych od 2019 r. miał starać się je sprzedać do GZM pod budowę veolostrady – bezskutecznie. W 2021 r. właściciel działek zawarł umowę przedwstępną sprzedaży z firmą Pietrzak B.B. Sp.k.
Rok później miasto Katowice wraz z 10 innymi gminami zawarło porozumienie w sprawie budowy velostrad na obszarze GZM, w tym budowy pierwszej velostrady Katowice – Sosnowiec. W porozumieniu trasa rowerowa miała przebiegać właśnie po wspomnianej działce kolejowej. W połowie 2022 r. doszło do finalizacji umowy pomiędzy wcześniejszym właścicielem działek kolejowych a spółką Pietrzak.
Dokładnie 28 grudnia 2022 r. GZM rozpisała przetarg na opracowanie koncepcji przebiegu velostrady Katowice – Sosnowiec. Podstawą trasy miał być teren nieczynnej linii kolejowej. Na opracowanie koncepcji velostrady nr 1 przeznaczono 0,5 mln zł – wyniki opracowania będą znane za rok.
Pomimo wszystkich poprzednich porozumień pomiędzy samorządami m.in. Katowic i Sosnowca 1 lutego 2023 r. spółka Pietrzak zarejestrowała wniosek "lex dweloper" nr 2/2023. 5 kwietnia 2023 r. GZM rozstrzygnęła przetarg na opracowanie koncepcji velostrady nr 1 - wygrał rybnicki DMK Inzynieria sp. z o.o. - wyniki opracowań będą znane na początku 2024 r. W tym samym czasie zarząd GZM orientując się co dzieje się z terenami po nieczynnej linii kolejowej złożył spółce Pietrzak ofertę odkupienia kluczowych dla velostrady Katowice-Sosnowiec działek na Burowcu. Jednak deweloper miał nie udzielić odpowiedzi.
Ostatecznie włodarze Katowic postawili na swoim i „przepchnęli kolanem” uchwałę firmy Pietrzak B. B. w sprawie udzielenia lokalizacji na budowę 48 domków – 96 mieszkań na terenie, po którym miała biec velostrada Katowice – Sosnowiec.