To koniec karty ŚKUP! Metropolia potwierdziła
To już oficjalna informacja: żegnamy się z systemem ŚKUP. Nastąpi to 28 września. Znajdujące się w nim dane zostaną przeniesione do nowego systemu Transport GZM. W związku z tym - sukcesywnie - wyłączane będą kolejne funkcjonalności Śląskiej Karty Usług Publicznych.
W środę, 13 września, wyłączona została możliwość składania wniosków nowych kart ŚKUP i ich wysyłki na wskazany adres. Niebawem, bo od 22 września, nie będzie także dostępna opcja zamawiania kart w Punktach Obsługi Pasażera oraz automatach biletowych.
27 września będzie ostatnim dniem dokonywania transakcji w systemie ŚKUP. Tak jak zostało wspomniane wcześniej - 28 września nastąpi wyłączenie działania obecnego systemu. Wcześniej zapisane bilety długookresowe będą ważne i widoczne dla kontrolera. Natomiast od 28 września pasażerowie nie będą mogli skorzystać z zapisanych na karcie biletów jednorazowych, średniookresowych, a także pakietowych.
Przedstawiciele Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii uspokajają jednak, że żadne bilety ani środki pieniężne trzymane na karcie w ramach e-portmonetki nie przepadną w związku ze zmianą systemu.
Należy także pamiętać, że po 22 września w systemie ŚKUP wstrzymana zostanie możliwość korzystania ze środków zgromadzonych w tzw. e-portmonetce. - Jeśli planujesz zapłacić tymi środkami za bilety (np. za kończący się w międzyczasie bilet długookresowy) - zrób to przed tą datą - czytamy w komunikacie prasowym GZM-u.
Metrokarta dla pasażerów
Dostęp do środków będzie ponownie odblokowany 1 października. Wówczas będzie możliwość dokonania ich migracji na konto założone w nowym systemie. Taka opcja zostanie umożliwiona zarówno za pośrednictwem portalu Transport GZM, jak i w Punkcie Obsługi Pasażera.
Od 1 października w kioskach, biletomatach i Punktach Obsługi Pasażera, będą też dostępne nowe Metrokarty.
- Jeszcze nikt w Polsce nie dokonywał migracji systemu transportowego o takiej skali. Aby zapewnić przeniesienie kompletu danych niezbędne jest wcześniejsze wyłączenie niektórych funkcjonalności. Za wszelkie utrudnienia z nią związane przepraszamy i prosimy o wyrozumiałość - informuje Adam Krakowczyk, dyrektor Departamentu Informatyki w Urzędzie Metropolitalnym GZM.
Bardzo istotne jest to, aby założyć konto w systemie Transport GZM. W październiku jego użytkownicy uzyskają możliwość zmigrowania danych ze swoich dotychczasowych kart ŚKUP.
Nowa aplikacja już działa
Przypomnijmy, że na początku sierpnia tego roku, o czym informowaliśmy na naszych łamach, uruchomiona została aplikacja mobilna GZM-u (jest dostępna w sklepach Google Play oraz App Store). Ma ona za zadanie ułatwić zakup biletów z oferty Zarządu Transportu Metropolitalnego.
W aplikacji można kupić wszystkie bilety z taryfy, także bilety długookresowe na 30, 90 i 180 dni, Metrobilety oraz bilety pakietowe. Jak przypomina Metropolia, zakup biletów jednorazowych (na 20, 40, a także 90 minut) w aplikacji jest możliwy wyłącznie po zeskanowaniu kodu QR umieszczonego w pojeździe. W każdym z pojazdów znajduje się od 6 do 12 tego typu kodów.
Żeby móc korzystać ze wspomnianej aplikacji należy się najpierw zalogować. Do wyboru są dwa rodzaje kont - imienne lub anonimowe. Pierwsze z nich pozwala na korzystanie z pełnej funkcjonalności systemu.