Kolejny krok do budowy Kolei Metropolitalnej. Osobna para torów na trasie Gliwice-Katowice rozdzieli ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego

i

Autor: archiwum serwisu Zdjęcie poglądowe

Kolejny krok do budowy Kolei Metropolitalnej. Osobna para torów na trasie Gliwice-Katowice rozdzieli ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego

2021-03-12 13:20

Spółka PKP PLK ogłosiła właśnie przetarg na opracowanie studium wykonalności dla budowy osobnej pary torów na trasie Gliwice-Katowice. Opracowanie to będzie w połowie finansowane przez Metropolię i pozwoli m.in. zwiększyć częstotliwość kursowania pociągów aglomeracyjnych na tej trasie. Szczegóły w naszym artykule.

Kolej Metropolitalna. Osobny tor na trasie Gliwice-Katowice

Trasa kolejowa Gliwice – Katowice to jeden z najczęściej wykorzystywanych korytarzy transportowych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Odcinek długości ok. 30 km stanowi kręgosłup komunikacyjny w GZM i jest jednym z ważniejszych elementów koncepcji Kolei Metropolitalnej.

W tej chwili pociągi Kolei Śląskich, realizujące przewozy wewnątrz naszego województwa, dzielą tory na tej trasie razem z pociągami dalekobieżnymi, których kursowanie wymusza wydłużenie odstępów pomiędzy kolejnymi pociągami na trasie. Często też pociągi regionalne muszą ustępować pierwszeństwa przejazdu – nawet opóźnionym – pociągom kategorii premium lub międzynarodowym, co oznacza w praktyce wywołanie „efektu domina” opóźnień na sieci. Ponadto przepustowość tej linii, jak i całego węzła katowickiego, zbliża się już do maksimum i bez oddzielenia ruchu aglomeracyjnego utrudnione jest zwiększanie oferty przewozowej na tej trasie.

Osobny tor to możliwość zwiększenia częstotliwości kursowania pociągów

Zwiększenie częstotliwości i usprawnienie funkcjonowania na tym odcinku będzie możliwe po wybudowaniu osobnej pary torów, po których będą jeździły tylko pociągi obsługujące połączenia aglomeracyjne. Spółka PKP PLK przygotowuje się do tej inwestycji i właśnie ogłosiła przetarg na opracowanie studium wykonalności dla tego odcinka. Opracowanie studium wykonalności jest jednym z ważniejszych etapów, przygotowującym do rozpoczęcia budowy.

- Budowa odseparowanego torowiska na trasie Gliwice-Katowice ma ogromne znaczenie dla przyszłej Kolei Metropolitalnej - mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Metropolii GZM, w którym odpowiada za sprawy związane z transportem publicznym.

- Dzięki jego powstaniu możliwym będzie wprowadzeniu standardu, do którego dążymy, by pociągi wewnątrz metropolii kursowały co kilkanaście minut, a pasażerowie nie musieli patrzeć w rozkład jazdy, by wiedzieć, że „zaraz coś przyjedzie”. Właśnie ze względu na tak duże znaczenie tej inwestycji, Metropolia w połowie sfinansuje powstanie tego opracowania. Inne prace studialne, które dotyczą m.in. przystanków planowanych w ramach programu Kolej Plus na tej trasie, będą już uwzględniały ich budowę przy linii cztero- a nie dwutorowej. Zakładamy zatem efekt synergii – podkreśla.

Kolejny krok do budowy Kolei Metropolitalnej. Osobna para torów na trasie Gliwice-Katowice rozdzieli ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego

i

Autor: mat.prasowe
Raport z anteny 12.03.2021, godz.10