ŚKUP

i

Autor: ZTM / mat. pras.

Awaria ŚKUP

Kolejna awaria systemu ŚKUP. Pasażerowie ZTM i Kolei Śląskich z e-biletami dostają mandaty

2023-05-30 10:45

Pasażerowie autobusów, tramwajów i Kolei Śląskich, którzy na co dzień posługują się biletami z aplikacji Mobilny ŚKUP od rana nie mogą się zalogować do systemu. Przez to nie mogą także pokazać swojego biletu kontrolerom. Na domiar złego dostają mandaty.

Pasażerowie, którzy przez błąd aplikacji nie mogą zalogować się na swoje konto, dostają mandaty. Problem dotyczy wszystkich korzystających z połączeń oferowanych przez ZTM i Koleje Śląskie.

Awaria ŚKUP i mandaty za problem z aplikacją

Mimo wykupionych biletów użytkownicy aplikacji ŚKUP na telefonie – przez to, że nie mogą się zalogować dostają mandaty od kontrolerów.

O zaistniałej sytuacji, jako pierwszy poinformował portal Wyborcza.pl. Przytoczył wypowiedź jednego z pasażerów Kolei Śląskich, który jechał w poniedziałek 29 maja rano do pracy.

Nie mogłem zalogować się do aplikacji, na co konduktor stwierdził, że nie zwalnia mnie to z obowiązku posiadania biletu, i chciał mi wystawić mandat. Na szczęście do rozmowy włączył się inny pasażer, który powiedział, że wczoraj miał ten sam problem. Konduktor powiedział, żebym próbował się zalogować i za chwilę do mnie wróci. Jednak zanim wrócił, dojechałem do swojej stacji i wysiadłem. W pracy dowiedziałem się, że podobny problem miała też dziś koleżanka, z którą siedzę w pokoju – mówi dla Wyborczej pan Rafał. 

Rzecznik Zarządu Transportu Metropolitalnego Michał Wawrzaszek potwierdził, że doszło do awarii systemu.

Mamy awarię w postaci braku możliwości zalogowania się przez co najmniej część pasażerów do aplikacji Mobilny ŚKUP. Przed godziną 7 wysłaliśmy już zgłoszenie do wykonawcy systemu. Nie wiemy jeszcze, kiedy awaria zostanie usunięta - mówi dla Wyborczej Wawrzaszek. 

Okazuje się, że błąd systemu po stronie ZTM-u nie uchroni posiadaczy e-biletów od dostania mandatu… za brak biletu – bardziej za brak dostępu do biletu. W rozmowie z Wyborcza.pl Wawrzaszek zapewnia, że jeśli pasażer ma na swoim koncie ŚKUP bilet okresowy, to nie musi kupować nowego biletu, a w razie mandatu można zgłosić go do ZTM-u w celu jego anulowania. Jeśli jednak ktoś nie ma biletu okresowego w aplikacji, wtedy musi kupić bilet jednorazowy w inny sposób.

Jeszcze w grudniu 2022 roku Koleje Śląskie wprowadziły 10% podwyżki w cenie biletów kupowanych w kasach. Również do biletów kupowanych u konduktorów wprowadzono podwyżkę opłaty za wydanie biletu w pociągu – z 5 zł na 10 zł. Przypomnijmy, że przeciwko podwyżkom byli konduktorzy i część pracowników spółki.

Kolejna wielka awaria systemu ŚKUP

To kolejna w ostatnich miesiącach awaria systemu ŚKUP. Na początku roku, od 7 do 21 lutego, ZTM informował, że system został zaatakowany przez hakerów. W związku z cyberatakiem przestały działać biletomaty, tablice informacyjne na przystankach i portal ŚKUP.

Reklamacje związane z otrzymanymi mandatami będzie można składać elektronicznie. Ale jeśli bilet nie jest zapisany na karcie, wtedy pasażer będzie musiał składać reklamację w Punkcie Obsługi Pasażera.