Pasażerowie, którzy przez błąd aplikacji nie mogą zalogować się na swoje konto, dostają mandaty. Problem dotyczy wszystkich korzystających z połączeń oferowanych przez ZTM i Koleje Śląskie.
Awaria ŚKUP i mandaty za problem z aplikacją
Mimo wykupionych biletów użytkownicy aplikacji ŚKUP na telefonie – przez to, że nie mogą się zalogować dostają mandaty od kontrolerów.
O zaistniałej sytuacji, jako pierwszy poinformował portal Wyborcza.pl. Przytoczył wypowiedź jednego z pasażerów Kolei Śląskich, który jechał w poniedziałek 29 maja rano do pracy.
Nie mogłem zalogować się do aplikacji, na co konduktor stwierdził, że nie zwalnia mnie to z obowiązku posiadania biletu, i chciał mi wystawić mandat. Na szczęście do rozmowy włączył się inny pasażer, który powiedział, że wczoraj miał ten sam problem. Konduktor powiedział, żebym próbował się zalogować i za chwilę do mnie wróci. Jednak zanim wrócił, dojechałem do swojej stacji i wysiadłem. W pracy dowiedziałem się, że podobny problem miała też dziś koleżanka, z którą siedzę w pokoju – mówi dla Wyborczej pan Rafał.
Rzecznik Zarządu Transportu Metropolitalnego Michał Wawrzaszek potwierdził, że doszło do awarii systemu.
Mamy awarię w postaci braku możliwości zalogowania się przez co najmniej część pasażerów do aplikacji Mobilny ŚKUP. Przed godziną 7 wysłaliśmy już zgłoszenie do wykonawcy systemu. Nie wiemy jeszcze, kiedy awaria zostanie usunięta - mówi dla Wyborczej Wawrzaszek.
Okazuje się, że błąd systemu po stronie ZTM-u nie uchroni posiadaczy e-biletów od dostania mandatu… za brak biletu – bardziej za brak dostępu do biletu. W rozmowie z Wyborcza.pl Wawrzaszek zapewnia, że jeśli pasażer ma na swoim koncie ŚKUP bilet okresowy, to nie musi kupować nowego biletu, a w razie mandatu można zgłosić go do ZTM-u w celu jego anulowania. Jeśli jednak ktoś nie ma biletu okresowego w aplikacji, wtedy musi kupić bilet jednorazowy w inny sposób.
Jeszcze w grudniu 2022 roku Koleje Śląskie wprowadziły 10% podwyżki w cenie biletów kupowanych w kasach. Również do biletów kupowanych u konduktorów wprowadzono podwyżkę opłaty za wydanie biletu w pociągu – z 5 zł na 10 zł. Przypomnijmy, że przeciwko podwyżkom byli konduktorzy i część pracowników spółki.
Kolejna wielka awaria systemu ŚKUP
To kolejna w ostatnich miesiącach awaria systemu ŚKUP. Na początku roku, od 7 do 21 lutego, ZTM informował, że system został zaatakowany przez hakerów. W związku z cyberatakiem przestały działać biletomaty, tablice informacyjne na przystankach i portal ŚKUP.
Reklamacje związane z otrzymanymi mandatami będzie można składać elektronicznie. Ale jeśli bilet nie jest zapisany na karcie, wtedy pasażer będzie musiał składać reklamację w Punkcie Obsługi Pasażera.
Polecany artykuł: