Prawie 8 tys. pasażerów na trasie Tychy – Orzesze Jaśkowice
Nowe połączenie Tychy – Orzesze Jaśkowice zostało uruchomione 15 czerwca tego roku. Pierwszymi statystykami pasażerskimi podzielił się Bartłomiej Wnuk, rzecznik prasowy Kolei Śląskich.
W pierwszym miesiącu funkcjonowania linii S74 z przejazdów Kolejami Śląskimi na tym odcinku skorzystało blisko 7,7 tys. pasażerów. Największą popularnością cieszyły się stacje krańcowe – Tychy i Orzesze Jaśkowice, z których do pociągów Kolei Śląskich wsiadło odpowiednio 2,6 i 1,4 tys. pasażerów– poinformował rzecznik przewoźnika Bartłomiej Wnuk.
Również stacje Łaziska Średnie, Wyry i Orzesze Miasto cieszyły się sporym zainteresowaniem podróżnych. Szczególnie oblegany był popołudniowy kurs z Tychów, którym przez miesiąc podróżowało niemal 460 osób.
Rzecznik KŚ zaznaczył, że debiut nowej linii przypadł na okres wakacyjny, kiedy wiele osób ma urlopy, a młodzież nie dojeżdża do szkół. Mimo to dotychczasowa frekwencja potwierdza potencjał połączenia. Przewoźnik spodziewa się, że od września liczba pasażerów wzrośnie, szczególnie wśród uczniów dojeżdżających do szkół średnich w Tychach.

Inwestycja w transport regionalny
Na linii S74 pasażerowie mają do wyboru w dni robocze 14 par pociągów, a w dni wolne 12 par. Pociągi obsługują pięć stacji i przystanków, pokonując dystans 17 kilometrów w zaledwie 16 minut. Koleje Śląskie wysyłają tam zwykle swój najkrótszy pojazd typu 34WEa Elf 2, potocznie nazywany "tik-takiem".
Bilet jednorazowy z Tychów do Orzesza Jaśkowic kosztuje 9,70 zł, a miesięczny 244 zł. Oba można kupić 10 proc taniej przez aplikację Kaeśka. Podróż pociągiem z Łazisk Średnich i Wyr jest też możliwa z taryfą Max Bilet Kolei Śląskich i Metrobiletem Zarządu Transportu Metropolitarnego.
Bilet jednorazowy z Tychów do Orzesza Jaśkowic kosztuje 9,70 zł, a miesięczny 244 zł. Oba można kupić 10 proc taniej przez aplikację Kaeśka. Podróż pociągiem z Łazisk Średnich i Wyr jest też możliwa z taryfą Max Bilet Kolei Śląskich i Metrobiletem Zarządu Transportu Metropolitarnego.
Lokalne samorządy zabiegały o przywrócenie połączenia
O przywrócenie dla ruchu lokalnego połączenia między Tychami a Orzeszem od lat zabiegały lokalne samorządy. Linia kolejowa nr 169 łączy Tychy (gdzie dochodzi do głównego połączenia Katowice - Bielsko-Biała) z Orzeszem Jaśkowicami (na głównej linii Katowice-Rybnik). Linia jest jednotorowa o zelektryfikowana. Przed niespełna dekadą została wyremontowana, ale dotąd była wykorzystywana w ruchu towarowym. Sporadycznie przejeżdżały nią pociągi pasażerskie, głównie ponadregionalne.
Kolejne inwestycje w kolej regionalną
W ostatnich dniach spółka PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowała, że pod koniec tego roku zamierza zamówić modernizację i odbudowę odcinka linii kolejowej nr 179 między Tychami a Bieruniem Starym. To kolejna część realizacji prac, dla których spółka zamówiła dokumentację projektową w 2020 roku.
Koleje Śląskie w ostatnim czasie uruchamiają kolejne połączenia i zwiększają ofertę przewozową na dotychczasowych trasach. Ma to związek m.in. z przebudową katowickiego węzła kolejowego. Ograniczenie przepustowości głównych linii przez Katowice i pierwszeństwo dla ruchu międzyregionalnego oznaczają dla kolejowej spółki brak możliwości dotarcia do centrum regionu wielu wcześniej obsługiwanych kursów.