Katowice: Nowe trasy rowerowe i stacje rowerów miejskich

2021-08-23 10:17

Budowa zjazdu pod rondo oraz połączenie ul. Gospodarczej z Doliną Trzech Stawów – rozpoczynają się dwie kolejne, ważne dla rowerzystów, inwestycje. Prace przy obu rozpoczną się jeszcze w tym miesiącu. Ich koszt to łącznie blisko 4,5 mln złotych. Przybywa też stacji wypożyczeń rowerów miejskich – w niedzielę 15 sierpnia do systemu City by bike zostały włączone nowe, przy ul. Dworcowej i w Nowym Nikiszowcu. Katowicka sieć wypożyczalni w tym roku liczy już 107 stacji.

– Katowice to miasto przyjazne dla rowerzystów, a jednoślady traktujemy nie tylko jako sposób rekreacji, ale także jako środek transportu. Sukcesywnie rozwijamy sieć wypożyczalni, przeznaczając każdego roku znaczne środki na rozbudowę infrastruktury rowerowej. W zeszłym roku wydaliśmy na ten cel ponad 6 mln zł, a w tym roku zarezerwowano w budżecie około 14 mln zł. Dzięki takim inwestycjom, pod koniec 2020 roku mieliśmy w Katowicach blisko 180 km tras, a docelowym planem jest połączenie wszystkich dzielnic miasta komfortowymi drogami rowerowymi z centrum - mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Zjazd pod rondo

W tym tygodniu zostanie przekazany plac budowy w celu rozpoczęcia prac przy inwestycji, która ułatwi ruch rowerowy pod rondem im. gen. Jerzego Ziętka. Nowa droga powstanie od strony nasypu wzdłuż ulicy Chorzowskiej, przy tzw. „Niebieskich Blokach”. Planowana jest tu budowa pochylni rowerowej umożliwiającej wygodny zjazd pod rondo i wyjazd spod niego. W pierwszej kolejności przebudowana zostanie część istniejących schodów, a w ich miejsce powstanie droga wewnętrzna w postaci ciągu pieszo-rowerowego. W celu zniwelowania istniejącej różnicy wysokości wynoszącej 3,2 m, planowana jest budowa ścieżki pieszo-rowerowej o długości 57,85 m i szerokości 4,1 m. Projekt przewiduje zachowanie nieprzerwanego dostępu do istniejącej windy, ponadto na płycie zostanie urządzony chodnik o szerokości 2,4 m. Wzdłuż trasy pojawią się barierki chroniące przed upadkiem. Aby zapewnić pieszym i rowerzystom łatwe poruszanie się, ścieżki zostaną oddzielone od siebie płaską granicą drogową. Całość ma być gotowa we wrześniu 2022 roku. Koszt tego przedsięwzięcia to ok. 3,4 mln zł.

Połączenie ul. Gospodarczej z osiedlem Paderewskiego

Jeszcze w tym miesiącu przekazany zostanie plac budowy Wykonawcy robót. Ścieżka połączy ulicę Gospodarczą (od tymczasowego przystanku autobusowego) z osiedlem Paderewskiego (ulice Graniczna i Pułaskiego). Trasa ma powstać wzdłuż ul. Pułaskiego oraz na terenie Doliny Trzech Stawów od skrzyżowania ul. Pułaskiego z ul. Graniczną do wiaduktu wzdłuż al. Górnośląskiej, a także wykonanie ciągu pieszo-rowerowego od tego wiaduktu do przejścia w rejonie węzła Murckowskiego w kierunku ul. Gospodarczej. Koszt inwestycji wynosi ponad 920 tys. zł. W tym tygodniu nastąpi podpisanie umowy z wykonawcą. Planowany termin zakończenia prac to kwiecień 2022 roku. Długość tej trasy wyniesie około 1,5 km.

Trwające inwestycje rowerowe

Przypomnijmy, że obecnie trwa też budowa drogi rowerowej, która połączy śródmiejską strefę „TEMPO 30” z węzłem przesiadkowym Brynów. Ta trasa ma służyć rowerzystom podróżującym z południowych dzielnic  do ścisłego centrum Katowic. Powstająca droga dla rowerów połączy od południa istniejącą trasę w rejonie sklepu LIDL dwustumetrowym odcinkiem wzdłuż ulicy Jankego z węzłem przesiadkowym Brynów i dalej pobiegnie wzdłuż ulicy Kościuszki. Koszt tej inwestycji wyniesie 1,7 mln zł, a jej długość osiągnie około 1,4 km. Zakończenie całej inwestycji przewidywane jest na październik bieżącego roku.

Dodatkowo warto wspomnieć też o planowanej velostradzie prowadzącej od Giszowca w kierunku Centrum Przesiadkowego Brynów, z jednoczesnym połączeniem z terenami Katowickiego Parku Leśnego. W maju podpisany został akt notarialny w sprawie przejęcia przez Katowice gruntów po kolei piaskowej, należących do Spółki CTL Maczki-Bór. W lipcu ogłoszono przetarg na wybór projektanta, który opracuje dokumentację projektową. Złożone zostały 4 oferty. Trwają prace komisji przetargowej. Lata 2014 - 2020 – powstało ponad 37 km nowych dróg rowerowych.

⦁ rok 2014 - ok. 5,3 km

⦁ rok 2015 - ok. 1,9 km

⦁ rok 2016 - ok. 6,5 km

⦁ rok 2017 - ok. 7,1 km

⦁ rok 2018 - ok. 4,3 km

⦁ rok 2019 - ok. 3,1 km

⦁ rok 2020 - ok. 8,9 km

Nowe stacje rowerów miejskich

Rower miejski w Katowicach zadebiutował w 2015 roku. Na początku mieszkańcy mieli do dyspozycji trzy stacje.

– W tym roku mamy już 107 wypożyczalni z ponad 860 rowerami, co oznacza, że to największa taka sieć w województwie śląskim. Cieszy także rosnąca liczba użytkowników jednośladów – tylko w tym roku do systemu dołączyło ponad 7 tysięcy nowych i jest ich łącznie prawie 79 tysięcy - mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

– Same rowery miejskie są w Katowicach środkami transportu indywidualnego, a w ostatnich latach stały się dla tysięcy osób alternatywą dla transportu publicznego, co w czasie epidemii ma duże znaczenie, w szczególności dla osób codziennie dojeżdżających do pracy. System funkcjonuje przy zachowaniu dodatkowych środków ostrożności związanych z utrzymującym się zagrożeniem epidemicznym. Zobowiązaliśmy operatora systemu, firmę Nextbike, do codziennego odkażania rowerów. Zachęcamy przy tym do korzystania z aplikacji mobilnej w celu wypożyczenia roweru. – dodaje prezydent.

1 kwietnia tego roku do dyspozycji mieszkańców zostało oddanych 71 stacji dofinansowanych przez miasto, w tym dwie nowe przy centrach przesiadkowych Brynów i Zawodzie. Dodatkowo do systemu włączonych zostało 14 stacji rowerowych finansowanych przez firmy sponsorskie, a 1 maja do systemu zostały włączone następne cztery lokalizacje. W kolejnych miesiącach zaczęło działać 16 stacji, w tym dwie zrealizowane w ramach Budżetu Obywatelskiego (skwer Walentego Fojkisa w Wełnowcu i przy ul. Gallusa w pobliżu skweru Anny Walentynowicz). Ponadto, w ramach inwestycji miejskich 15 sierpnia system City by bike powiększył się o stacje przy ul. Dworcowej i w Nowym Nikiszowcu.

– Ze względu na techniczne możliwości operatora sieci zdecydowaliśmy się, podobnie jak w latach poprzednich, na rozwój systemu w trakcie sezonu. Całkowita wielkość systemu City by bike w roku bieżącym liczyć będzie 107 stacji zlokalizowanych na terenie miasta (93 miejskie i 14 partnerskich) i 866 rowerów (746 miejskich - w tym 20 typu cargo i 120 partnerskich)  – wyjaśnia Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu.

Na funkcjonowanie automatycznych stacji rowerów miasto przeznaczyło w tym roku ok. 4,5 mln złotych. W ramach tej kwoty operator systemu odpowiedzialny jest za uruchomienie oraz utrzymanie dotychczasowych stacji, rozbudowę i montaż kolejnych, serwis systemu przez cały okres jego działania, a ponadto za zapewnienie środków bezpieczeństwa użytkowników w związku z utrzymującą się pandemią.

W tym sezonie najaktywniejszy użytkownik wypożyczył rower aż 360 razy. W poprzednim całym sezonie było to 474 razy. Od początku kwietnia do 10 sierpnia do systemu dołączyło 7 434 użytkowników. Jest ich teraz 78 871. W sumie w Katowicach w tym okresie z rowerów miejskich skorzystano ponad 90 885 tysięcy razy.System umożliwia korzystanie z aplikacji również w innych miastach Metropolii, jak np. Chorzów, Sosnowiec, czy Siemianowice, ale też Polski, np. Wrocław, Lublin, Zielona Góra, Szczecin czy Kołobrzeg.

Artykuł sponsorowany