PKM Katowice ogłosił właśnie przetarg na dostawę ośmiu autobusów zasilanych gazem CNG, które będą wyposażone w rozwiązania oparte o nowoczesne technologie. To już kolejny w tym roku przetarg, który pozwoli uzupełnić tabor spółki i zróżnicować pojazdy pod względem typu zasilania.
W bazie katowickiego PKM-u w przyszłym roku pojawi się w sumie 30 nowych autobusów - 22 hybrydowe i 8 zasilanych gazem.
- Cieszę się, że nie zwalniamy tempa i kupujemy kolejne nowoczesne autobusy. Tym razem chcemy uzupełnić nasz tabor o pojazdy zasilane gazem. Ostatnie miesiące pokazują, że nie możemy być pewni cen żadnych paliw, dlatego staramy się, aby flota katowickich autobusów była różnorodna pod względem napędu, natomiast co jest istotne – wszystkie nowe autobusy są komfortowe i ekologiczne – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Nowe autobusy zasili CNG i biogaz, co sprawi, że będą o wiele bardziej ekologiczne.
Pojazdy będą zasilane gazem CNG, którego głównym składnikiem jest metan, czyli gaz, który spala się bez emisji cząstek stałych. Silniki mają mieć też możliwość spalania biometanu – czyli biogazu oczyszczonego i uzdatnionego do jakości wysokometanowego gazu ziemnego. Napęd o mocy min. 200 kW będzie musiał spełniać rygorystyczne wymagania normy Euro 6.
Gaz będzie się znajdował w zbiornikach na dachu pojazdu. Jedno napełnienie ma wystarczyć na przejechanie min. 450 km na liniach komunikacji miejskiej. Ze względów bezpieczeństwa pojazd musi posiadać zabezpieczenie uruchomienia silnika w czasie, kiedy jest podłączony do dystrybutora gazu. Dodatkowo musi być zdatny do rozruchu i eksploatacji w temperaturze do -30°C, a instalacja CNG musi być zabezpieczona przed zamarzaniem. Autobus ma też być zabezpieczony antykorozyjnie i wykonany z materiałów, które zapewniają minimum 15-letnią eksploatację bez napraw.
Zamówione pojazdy będą liczyć pasażerów i regulować temperaturę wewnątrz pojazdu.
- Długość autobusów wyniesie między 11,5 a 12,5 m. W każdym pojeździe ma się znaleźć minimum 25 miejsc siedzących, w tym co najmniej 6 miejsc siedzących dostępnych z poziomu podłogi oraz co najmniej 4 siedzenia specjalne o wyróżniającej się barwie – dla matek z dziećmi i osób niepełnosprawnych. Masa całkowita, czyli z pełnym wyposażeniem, nie powinna przekroczyć 19,2 tony. Pojazdy będą wyposażone w automatyczną skrzynię biegów z minimalnie czterema przełożeniami. Muszą także posiadać układ obniżający zużycie paliwa podczas postoju na przystankach. Pojazdy będą wyposażone w trzy pary dwuskrzydłowych drzwi otwieranych do wewnątrz. Przy każdych drzwiach mają znajdować się akustyczne i świetlne sygnały ostrzegające przed ich zamykaniem. Co ważne ze względu na wygodę osób starszych i niepełnosprawnych wszystkie wejścia mają być bezstopniowe. Autobusy będą mieć także system zliczania pasażerów, który pozwoli na szybkie raportowanie obłożenia tras - wylicza Sandra Hajduk, rzeczniczka katowickiego urzędu miasta.
Autobusy mają też być wyposażone w wewnętrzny i zewnętrzny monitoring, a także zabezpieczenia, które nie pozwolą wyjechać w trasę kierowcy na podwójnym gazie.
- Siedzenia dla pasażerów mają mieć ergonomiczny kształt, aby zapewnić maksymalny komfort podróżowania, i być odporne na akty wandalizmu. Na wysokości środkowych drzwi ma być wydzielone miejsce do przewozu i zamocowania wózka inwalidzkiego, dziecięcego lub roweru. Wnętrze pojazdu będzie monitorowane za pomocą 8 kamer – 3 wewnątrz, 1 obserwującej drogę pojazdu, 1 skierowanej na stanowisko kierowcy, 1 kamery cofania i 2 kamer zamontowanych na zewnętrznych bokach pojazdu. W pojazdach znajdą się również trzy ładowarki USB, możliwe będzie w nich także skorzystanie z bezprzewodowego Internetu. W autobusie będzie działał system informacji pasażerskiej – na monitorach będą wyświetlane komunikaty, m.in. na temat przystanków. Kabina kierowcy będzie klimatyzowana, z oknem do sprzedaży biletów i zamykana na zamek. Dodatkowo zamontowany ma zostać system kontroli trzeźwości kierowcy. W przypadku wykrycia alkoholu w wydychanym powietrzu silnik nie zostanie uruchomiony, a informacja będzie przekazana automatycznie do systemu dyspozytorskiego. Kontrola trzeźwości będzie polegać na wdmuchaniu przez kierującego powietrza do alkomatu zainstalowanego w kabinie - dodaje Hajduk.
Powody do radości będą mieć również pasażerowie, którzy narzekają na problemy z klimatyzacją czy ogrzewaniem.
Ogrzewanie autobusu będzie automatyczne, a temperatura ma być regulowana na podstawie czujników.
- Klimatyzacja będzie dwustrefowa i również automatyczna. Dodatkowo autobus ma być wyposażony w minimum 2 wywietrzniki dachowe. Ogrzewanie będzie się włączać przy spadku temperatury poniżej 18°C, a klimatyzacja ma się włączać przy wzroście temperatury powyżej 22°C i wyłączać przy spadku poniżej tego poziomu. W przypadku temperatur na zewnątrz powyżej 32°C temperatura w autobusie nie może przekroczyć 27°C -dodaje rzeczniczka.
Pojazdy mają mieć nowoczesny system diagnostyczny, który jeszcze przed wyjazdem w trasę da znać czy autobus jest w pełni sprawny.
Nowe autobusy mają zostać wyposażone w system zdalnej diagnozy układu napędowego, hamulcowego, zawieszenia, sterowania drzwi, klimatyzacji, ogrzewania, sterowania nadwozia i podwozia. System będzie także rejestrował całkowity i dzienny przebieg pojazdu oraz zużycie paliwa, a wszystkie te informacje będą przekazywane w formie online.
Autobus musi się charakteryzować maksymalnymi poziomami emisji określonych gazów, m.in. tlenku węgla, węglowodorów niemetanowych, metanu, tlenku azotu, amoniaku, dwutlenku węgla. Natomiast gwarancja na niego ma wynosić minimum 36 miesięcy bez limitu przebiegu kilometrów.
Oferty można składać do 22 grudnia. A wybrany wykonawca będzie miał ok. 10 miesięcy na realizację umowy po jej podpisaniu.