ITS w Katowicach. Pierwsze efekty działania systemu za 90 mln zł

i

Autor: KAW

Katowice

​Katowice chwalą się krótszym czasem przejazdu przez miasto. To dzięki ITS

W marcu tego roku w Katowicach uruchomiono Inteligentny System Transportowy (ITS). Po miesiącu magistrat pochwalił się pierwszym sukcesem - czas przejazdu przez miasto jest krótszy o 15 procent.

Inteligentny System Transportowy w Katowicach

W Katowicach od kilku tygodni działa Inteligentny System Transportowy. Obejmuje 112 wybranych skrzyżowań, na których zmodernizowano sygnalizacje świetlne. Jego działanie w praktyce oznacza automatyczne sterowanie sygnalizacją, co ma zapewnić większą niż dotychczas płynność ruchu.

Projekt pt. "Katowicki Inteligentny System Zarządzania Transportem" obejmował m.in. przygotowanie, modernizację infrastruktury, adaptację pomieszczeń na Centrum Sterowania Ruchem oraz prace związane z systemem monitoringu. System kosztował niespełna 90 mln zł, z czego ponad 67,2 mln zł dofinansowano ze środków unijnych.

Katowice: czas przejazdu po mieście skrócił się o 15 procent

Główne założenia ITS były takie, by poprawić płynność ruchu na głównych ulicach Katowic, a co za tym idzie - zmniejszyć emisję spalin i poziom hałasu. Pierwsze dane na temat efektów, które spłynęły z systemu, są zadowalające. 

Wykonawca przejechał się po mieście samochodem, autobusem i tramwajem na wskazanych ciągach komunikacyjnych. Zrobił to kilkukrotnie w porannym i popołudniowym szczycie, przed i po wdrożeniu systemu. Jak podaje urząd, od momentu działania ITS czas przejazdu przez Katowice skrócił się o 15 procent.

Te dane są o tyle ciekawe, że w Tychach podobny system - nazywany przez włodarzy "najnowocześniejszym i największym systemem sterowania ruchem w regionie” - wprowadzono już w połowie 2022 roku, ale po roku nadal nie było wiadomo, jakie przyniósł efekty. A w Katowicach pierwsze dane udostępniono już po kilku tygodniach pełnego działania systemu. 

System ITS, czyli tablice VMS, znaki TIP i priorytet dla transportu publicznego

W założeniu ITS ma także ułatwić przejazd przez miasto autobusom i tramwajom. Dlatego też podsystem sterowania sygnalizacją świetlną zintegrowano z Systemem Dynamicznej Informacji Pasażerskiej Zarządu Transportu Metropolitalnego. Aktualnie priorytet przejazdu działa dla linii tramwajowych łączących Śródmieście z centrami przesiadkowymi na Brynowie i Zawodziu. W następnych miesiącach priorytetem objęte zostają kolejne ciągi komunikacyjne - zarówno tramwajowe, jak i autobusowe. ITS powinien także skracać czas oczekiwania na zielone światło dla opóźnionych pojazdów, by nie pogarszać sytuacji.

W ramach systemu przy skrzyżowaniach i ulicach stanęły tablice zmienne treści VMS i znaki TIP. Tablice VMS służą do informowania kierowców o aktualnych warunkach na drodze m.in. oblodzeniu czy robotach drogowych. Z kolei 12 znaków TIP informuje o zajętości miejsc parkingowych w pobliżu. Kierowcy z tablicy dowiedzą się, ile miejsc parkingowych w okolicy jest dostępnych. Dane prezentowane są przy pomocy różnych kolorów. Zielony oznacza dużą liczbę miejsc wolnych, żółty na ich ograniczoną liczbę, a czerwony ostrzega, że zostało ich niewiele.

Mieszkańcy mogą zgłaszać uwagi na temat ITS

W ramach wdrażania systemu mieszkańcom Katowic od marca udostępniono specjalny portal. Można tam sprawdzić natężenie ruchu w poszczególnych lokalizacjach, liczbę miejsc parkingowych i warunki pogodowe. Kierowcy mogą też zobaczyć, co się dzieje na danym skrzyżowaniu za pośrednictwem połączenia z kamerą.

Ale portal jest również przydatny dla tych, którzy korzystają z komunikacji publicznej. Dostępna jest tam funkcja planowania podróży, która pozwala wybrać dowolny środek transportu.

Mieszkańcy mogą zgłaszać uwagi dotyczące działania systemu ITS. Jeśli informacja okazuje się zasadna, operatorzy systemu wprowadzają do niego modyfikacje.

Wszyscy uczestnicy ruchu drogowego ewentualne uwagi dotyczące działania ITS powinni kierować na adres [email protected] lub [email protected]. Zgłoszenia dotyczące pracy sygnalizacji świetlnej powinny zawierać przybliżony czas i miejsce wystąpienia zdarzenia. Pomoże to operatorom w analizie sytuacji drogowej - informuje urząd miasta Katowice.