W internecie już ponad 2 tysiące osób podpisało się pod petycją w sprawie likwidacji buspasów. Najwięcej, bo 1800 podpisów złożyli mieszkańcy Sosnowca, którzy uważają, że taka organizacja ruchu spowoduje, że dzielnica utknie w korku.
- Te buspasy są beznadziejne. Czemu w Dąbrowie tego nie robią? To jest głupota zrobić buspas jak jest taki ruch na drogach - mówią nam kierowcy.
Inni dodają, że buspasy zakorkują dzielnicę.
Najczęstszą przyczyną zdarzeń drogowych na ulicy 11 Listopada i Braci Mieroszewskich w Sosnowcu jest nieprawidłowe zmienianie pasa ruchu. Problemem jest tam także niezachowanie należytej odległości od pojazdu poprzedzającego.
- W 2018 roku w wypadkach na ulicy Braci Mieroszewskich i 11 Listopada rannych zostało tam 15 osób. W 2019 roku było ich już 19. Od początku tego roku rannych jest już 15 osób, pomimo tego że ze względu na pandemię ruch na tych ulicach był dużo mniejszy - powiedziała nam rzeczniczka sosnowieckiej policji Sonia Kepper.
Jak mówią władze Sosnowca wprowadzana organizacja ruchu nie jest ostateczna, jeśli nie przyniesie wzrostu bezpieczeństwa kierowców i pieszych miasto poszuka innych rozwiązań.
- Wprowadzimy buspas, będziemy go przez rok czasu obserwować, prowadzić analizy, zapisy tego ruchu. Dopiero wtedy będziemy tak na dobra sprawę wiedzieli z czym mamy do czynienia. Nie można założyć od razu, że coś się nie spisze, jeśli nie ma si ęz tym większego doświadczenia - powiedział nam Rafał Łysy z Urzędu Miejskiego w Sosnowcu.
O tym, że takie rozwiązanie się sprawdziło potwierdzają statystyki wypadków. Przed przebudową ulicy 3 Maja tylko w 2016 roku doszło na niej do 3 potrąceń pieszych w tym jednego śmiertelnego. Po zakończeniu prac i wprowadzeniu buspasa w 2019 roku nie odnotowano żadnego wypadku z udziałem pieszego. Wszystko dlatego, że spadła prędkość z jaką kierowcy w tej chwili przejeżdżają przez ulicę 3 Maja.
Buspas będzie obowiązywał w godzinach od 5.00 do 23.00 od skrzyżowania ulicy 11 Listopada i Hubala Dobrzańskiego do wysokości stacji benzynowej przy ulicy Braci Mieroszewskich niedaleko granicy z Dąbrową Górniczą. Wzorem rozwiązań zastosowanych w centrum miasta buspas nie będzie obowiązywał przed samymi skrzyżowaniami. Oprócz komunikacji publicznej będą po nim mogły jeździć także taksówki.