We wtorek, 5 listopada w Urzędzie Miejskim w Pszczynie odbyło się spotkanie z Szymonem Wróblewskim i Grzegorzem Dudką, autorami dokumentu. Podczas spotkania architekci przedstawili szczegóły programu funkcjonalno-użytkowego obiektu, który powstał w 1975 roku.
W latach siedemdziesiątych w „Spółdzielczym Domu Usług” znajdowały się tam m.in. zakłady: tapicerski, szklarski, fotograficzny, kuśnierski. Na owe czasy nowoczesny obiekt wyróżniał się na tle innych pszczyńskich budynków.
W ostatnich latach stan techniczny Domu Usług znacznie się pogorszył. Od 2022 roku budynek nie jest użytkowany. Wiosną 2024 roku po wyroku Sądu Okręgowego w Katowicach Urząd Miejski nabył prawo do dysponowania budynkiem. Pod koniec maja w obecności komornika, pracowników Urzędu Miejskiego oraz Administracji Zasobów Komunalnych obiekt został otwarty przez ślusarza.
Już wtedy burmistrz Pszczyny zapowiadał, że niezbędne jest przeprowadzenie procedur związanych z przejęciem pozostawionych rzeczy, ale przede wszystkim zapoznaniem się z faktycznym stanem technicznym obiektu.
- Przygotowanie programu funkcjonalno-użytkowego to podstawa do tego, aby rozpocząć rozważania na temat przyszłości budynku. Po spotkaniu z architektami potwierdziły się nasze przypuszczenia, że chociaż dzisiaj stan budynku może odstraszać, to obiekt posiada bardzo solidną konstrukcję. Ze wstępnych analiz wynika, że samo wybudowanie od zera szkieletu betonowego kosztowałoby kilka milionów złotych. Wiele wskazuje na to, że na dzień dzisiejszy budynku nie opłaca się zburzyć, a wykorzystać jego potencjał i wyjątkowość - informuje burmistrz Pszczyny Dariusz Skrobol.
Z koncepcji firmy Zoba Architekci wynika, że istnieje możliwość przebudowy budynku z zachowaniem istniejącej konstrukcji. Pozwalałoby to na dysponowanie powierzchnią użytkową ok. 2360 m2. Budynek może spełniać kilka wzajemnie uzupełniających się funkcji tj: pomieszczenia biurowe, magazynowe, techniczne, czy socjalne. Miałby on wyglądać tak:
- Poprosiliśmy ekspertów o to, aby wstępnie przygotowali kosztorys przebudowy obiektu. Na dzień dzisiejszy jest to niemały koszt ok. 15 mln zł. Istnieje możliwość, aby po przeprowadzeniu inwestycji, w nowych pomieszczeniach biurowych znalazło się miejsce dla ok. 150 osób. Jest kilka pomysłów na zagospodarowanie. Można stworzyć miejsce dla Centrum Organizacji Pozarządowych, przenieść bibliotekę oraz Ognisko Muzyczne, a budynek po starym PCKulu sprzedać, czy też przenieść wszystkie zewnętrzne wydziały i referaty Urzędu Miejskiego do jednego miejsca. W ten sposób zainwestujemy w rozbudowę, ograniczając koszty wynajmu dziś zajmowanych obiektów. Jestem także otwarty na nowe pomysły. Zapraszam do dyskusji - mówi burmistrz Skrobol, który informuje, że pozyskana wiedza dopiero teraz pozwoli na przeprowadzenie szczegółowych analiz i rozmów z radnymi.
Jakie decyzje zapadną powinniśmy się dowiedzieć po przeprowadzonych kalkulacjach kosztów i określenia możliwości pozyskania środków zewnętrznych pozwalających obniżyć koszty adaptacji obiektu.