Na informację o tym, kto zostanie partnerem technologicznym Izery, publika czekała od ponad dwóch lat. W 2020 roku ogłoszono powstanie nowej, polskiej marki samochodów elektrycznych. Jeszcze w tym samym roku firma ElectroMobility Poland miała przestawić dostawcę platformy. Jednak przedsiębiorstwu nie udało się w tym czasie nawiązać żadnej współpracy.
EMP zapowiadało, że partnera technologicznego poznamy na początku tego roku. Słowa znów nie udało się dotrzymać, a firma tłumaczyła opóźnienie czynnikami zewnętrznymi, takimi jak wojna w Ukrainie czy pandemia. Dziś już wiemy, kto pomoże budować polskie samochody elektryczne. To Geely Holding Group, chiński gigant motoryzacyjny.
Geely Holding Group. Co to za firma?
Historia firmy sięga 1986 roku, kiedy Li Shufu rozpoczął swój pierwszy biznes. Chińczyk z początku sprzedawał lodówki, ale po kilku latach zainteresował go rynek motoryzacyjny. W 1992 roku Geely rozpoczął produkcję części do motocykli, a zaledwie pięć lat później nastąpiła premiera pierwszego samochodu marki. Po kolejnych pięciu latach firma trafiła do pierwszej dziesiątki najlepiej sprzedających się marek motoryzacyjnych w Chinach.
Od tego czasu Geely prowadzi nieustanną ekspansję rynku motoryzacyjnego. Obecnie holding jest właścicielem (lub kontroluje) 17 marek motoryzacyjnych. Ma udziały m.in. w Lotusie, Volvo Group, Renault Korea Motors, Aston Martin. W 2021 roku firma ustanowiła swój nowy rekord, sprzedając 1,44 mln aut. Wynik zagwarantował marce raz piąty z rzędu tytuł największego chińskiego producenta samochodów.
Izera produkcja. Co wiemy o platformie?
Samochód elektryczny Izera powstanie na modularnej platformie SEA, dzięki czemu będzie można dostosowywać ją do modeli o różnych wielkościach. Produkcja rozpocznie się od modelu SUV ze względu na jego dużą popularność. W następnej kolejności EMP zapowiada kombi oraz hatchback. Marka wstępnie zakłada długość Izery od 4,5 do 4,75 m.