Centrum przesiadkowe, nazywane też Zachodnią Bramą Metropolii, zlokalizowano na dawnych terenach kolejowych po północnej stronie gliwickiego dworca kolejowego. Skomunikowane z głównymi ulicami Tarnogórską i Toszecką ma łączyć kolej, autobusy miejskie, regionalne i międzynarodowe, a także parkingi dla samochodów i rowerów.
Centrum przesiadkowe ma być częścią modernizowanego w Gliwicach systemu komunikacyjnego, którego drugim kluczowym elementem jest otwarty w grudniu 2016 r., po remoncie, gliwicki dworzec kolejowy. Po południowej części dworca przebudowywane są okoliczne ulice, m.in. przelotowa ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i Plac Piastów, będący dotąd węzłem autobusów miejskich.
Wszystkie nowe części inwestycji już powstają i powinny być gotowe do końca 2022 r. Umowę na budowę w ciągu dwóch lat centrum przesiadkowego miasto podpisało w sierpniu ub. roku. Towarzyszącą głównej inwestycji przebudowę kilku ulic lub ich fragmentów w ścisłym centrum Gliwic zakontraktowano pod koniec grudnia ub. roku.
Rozpoczęte na początku marca br. prace m.in. w połowie roku objęły Plac Piastów. Teraz, jak wynika z informacji Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach, obejmą także odcinek ul. Zwycięstwa najbliższy dworcowi kolejowemu, powodując jego wyłączenie z ruchu od ul. Dubois do ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Wyłączona z ruchu zostanie też część jezdni ul. Bohaterów Getta Warszawskiego w stronę Placu Piastów.
Podobnie jak w przypadku zmian na Placu Piastów, także wprowadzane teraz będą wiązały się z reorganizacją ruchu i lokalizacji przystanków autobusowych. Na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego cały ruch zostanie poprowadzony jezdnią prowadzącą dotychczas w kierunku ul. Toszeckiej. Kierowców będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 30 km/h.
Na czas zamknięcia odcinka ul. Zwycięstwa z placu Piastów będzie można dojechać do niej przez ul. Okopową i dalej ul. Dubois. Kierowcy jadący ul. Zwycięstwa, aby dostać się na Plac Piastów, będą musieli skręcić w lewo w ul. Dubois, jechać do ronda im. dr. Stanisława Byliny, a następnie wybrać zjazd w ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
Od wtorku wprowadzona zostanie zmiana tras linii autobusowych nr: A4 i A4N, 6, 32, 32N, 71, 126, 197, 202, 224, 624, 650, 676, 677, 692, 699, 702, 710 i 932. Zawieszona zostanie obsługa przystanków Gliwice Dworzec (po obu stronach ulicy) i Gliwice Plac Piastów 9 (stanowisko do wysiadania). W zamian autobusy będą stawały przy innych przystankach, na Placu Piastów bądź przy ul. Dworcowej i na trasach objazdów.
Na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego powstaną buspasy, wyspy separacyjne z azylami dla przechodniów i ścieżka pieszo-rowerowa łącząca plac dworcowy z drogą rowerową projektowaną wzdłuż ul. Jagiellońskiej. Fragment ul. Zwycięstwa zyska wykończenie z granitowej kostki. Zniknie dawne torowisko, po zlikwidowanych w mieście kilka lat temu tramwajach, a jezdnia zostanie zwężona.
Gliwice przygotowywały budowę centrum przesiadkowego od kilku lat. W listopadzie 2019 r. miasto otrzymało 129,5 mln dotacji do zasadniczej części inwestycji z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20.
Za blisko 184 mln zł brutto centrum przesiadkowe buduje konsorcjum Mostostalu Zabrze Gliwickiego Przedsiębiorstwa Budownictwa Przemysłowego oraz Przedsiębiorstwa Remontów Ulic i Mostów w Gliwicach. Przebudowę układu komunikacyjnego po południowej stronie linii kolejowej finansuje w całości z własnego budżetu – te roboty za ponad 41 mln zł wykonuje spółka Eurovia Polska.