W zeszłym tygodniu media obiegła informacja o złym stanie technicznym chorzowskiej estakady (ul. Katowicka). W opinii prof. Marka Salamaka z Politechniki Śląskiej pojawiające się na wiadukcie spękania betonu wymagają przeprowadzenia szczegółowej ekspertyzy.
Na dniach rozpocznie się proces wyboru firmy, która przeprowadzi szczegółową analizę. Wybrany wykonawca będzie miał 3 miesiące na przedstawienie wyników badań, które mają stanowić odpowiedź na pytanie, jaki jest stan konstrukcji i jakie kroki należy objąć, by ją zabezpieczyć.
Wszystkie miejsca gdzie doszło do uszkodzenia betonu zostały już zabezpieczone siatką. Ruszyły też doraźne prace naprawcze, których celem jest uzupełnienie powstałych ubytków i zabezpieczenie antykorozyjne konstrukcji – zapewnia Szymon Michałek, Prezydent Chorzowa.
W związku ze złym stanem technicznym estakady zalecono jej odciążenie z 30 do 12 ton. Dlatego od poniedziałku, 3 lutego samochody ciężarowe są kierowane objazdami.
Z objazdów nie będą musiały korzystać pojazdy komunikacji miejskiej i samochodów uprzywilejowane, takie jak straż pożarna. Również samochody osobowe będą mogły korzystać z estakady jak do tej pory – zapewnia Szymon Michałek, Prezydent Chorzowa.
Estakada w Chorzowie zamknięta dla ciężarówek. Wyznaczono objazdy
Główne założenia czasowej organizacji ruchu to zakaz wjazdu samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 12 ton w ciągu w ciągu ul. Katowickiej na odcinku między skrzyżowaniem z ul. 3 Maja i skrzyżowaniem z ulicą Parkową i al. Wojska Polskiego.
Wyjątek stanowią pojazdy służb miejskich, czyli pojazdy straży pożarnej, policji, pogotowia ratunkowego oraz przedsiębiorstw oczyszczania miasta, utrzymania zieleni i dróg, wodociągowo-kanalizacyjnych, gazowniczych, energetycznych, telekomunikacyjnych i tym podobnych. Takim samym ograniczeniem objęto również łącznice estakady w kierunku Bytomia i w kierunku Katowic.
Od 3 lutego obowiązuje zakaz wjazdu samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 12 ton z wyjątkiem pojazdów służb miejskich i pojazdów zaopatrzenia:
- w ciągu ul. Dąbrowskiego (na odcinku między ulicami Hajducką i Katowicką)
- w ciągu ul. Kościuszki jadąc w kierunku ul. Powstańców z kierunku skrzyżowania
- (rondo) z ulicą Moniuszki
Kierowcom zapewniono dojazd do stacji paliw położonych przy ulicy Katowickiej nr 28 (AMIC) i Katowickiej nr 83 (BP). Ponadto ruch pojazdów komunikacji miejskiej odbywa się bez zmian.
Pojazdy ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 12 ton kierowane są objazdami:
- z kierunku skrzyżowania ulic Katowickiej, Parkowej i al. Wojska Polskiego w kierunku Bytomia (droga krajowa nr 79) do czasu oddania do użytku mostu nad rzeką Rawą: al. Wojska Polskiego – ul. Górnicza – ul. Racławicka – al. Bojowników o Wolność i Demokrację – droga wojewódzka nr 902 (kierunek Świętochłowice) – ul. Nomiarki – ul. 75 Pułku Piechoty – ul. Żołnierzy Września – ul. 3 Maja – ul. Katowicka (w kierunku do Bytomia). Po zakończeniu remontu mostu (planowany termin 15.04.2025 r.) objazd z kierunku al. Wojska Polskiego w kierunku drogi wojewódzkiej nr 902 poprowadzony zostanie krótszą trasą prowadzącą przez ul. Gałeczki
- z kierunku skrzyżowania ulic Katowickiej i 3 Maja w kierunku Katowic: ul. 3 Maja – ul. Żołnierzy Września – ul. 75 Pułku Piechoty – ul. Nomiarki – ul. Żołnierska (Świętochłowice) – droga wojewódzka nr 902 w kierunku Katowic
- z kierunku skrzyżowania ul. Rynek, ul. Meitzena i ul. Katowickiej w kierunku w kierunku Bytomia (droga krajowa nr 79): ul. Rynek, ul. Pocztowa, pl. Dworcowy, ul. Sienkiewicza, ul. Floriańska, ul. 3 Maja, ul. Katowicka (w kierunku do Bytomia)
- d. z kierunku skrzyżowania ul. Kościuszki i ul. Moniuszki w kierunku Katowic (droga
- krajowa nr 79): ul. Kościuszki i ul. Parkowa
Mapy objazdów można zobaczyć na stronach internetowych miasta oraz Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Chorzowie. Ponadto informacje o ograniczeniach i wskazówki dotyczące objazdów są wyświetlane na tablicach elektronicznych systemu ITS oraz na na specjalnie przygotowanych tablicach drogowych.