Darmowe autostrady są ważną obietnicą złożoną publicznie przez rząd Mateusza Morawieckiego. Projekt ustawy znoszący opłaty za przejazd autostradami zarządzanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad został już podpisany i przesłany do Sejmu. Ministerstwo Infrastruktury stawia sobie za punkt honoru doprowadzenie, aby zmotoryzowani mogli autostradami jechać na wakacje już od 1 lipca.
- Liczymy na to, że prace w Sejmie nad projektem ustawy przyjętym we środę przez rząd zostaną sprawnie przeprowadzone, tak aby został dotrzymany lipcowy termin zniesienia opłat na odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA - stwierdził Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury.
W Polsce darmowe autostrady
W projekcie ustawy chodzi o zniesienie opłat na odcinkach autostrad: A2 Konin - Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica. W pierwszej wersji dotyczyło to wyłącznie kierowców samochodów osobowych, ale na ostatniej prostej rząd dodał także motocyklistów.
Za przejazd autostradami płacić mają nadal:
- kierowcy samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 t - 12 t
- kierowcy samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej 12 t i więcej
- kierowcy autobusów pow. 9 miejsc
Co więcej, projekt zakłada też, że w przyszłości nie będą mogły zostać wprowadzone opłaty także na pozostałych, obecnie niepłatnych autostradach zarządzanych przez GDDKiA oraz na odcinkach, które są w realizacji.
Bezpłatne autostrady: LISTA
W Polsce obowiązuje system płatnych i bezpłatnych autostrad. Obecnie nie ma związku z tym, czy zarządzane są przez GDDKiA czy też operatorów prywatnych.
W uzasadnieniu do projektu wskazano, że celem nadrzędnym ustawy jest utrzymanie bądź nawet zwiększenie możliwości komunikacyjnych obywateli oraz zmniejszenie faktycznych wydatków, które ponoszą kierowcy samochodów osobowych.
Lista bezpłatnych autostrad w Polsce jest długa. Po wejściu w życie ustawy dołączą do listy także dwóch, które są zarządzane przez GDDKiA:
- Autostrada A2 Konin - Stryków
- A4 Wrocław – Gliwice (Bielany Wrocławskie – Sośnica)
- Brak odpłatności oznaczać będzie bowiem, że na ponad 1300 km sieci autostrad zarządzanych przez stronę publiczną kierowcy pojazdów osobowych będą poruszać się swobodnie, bez konieczności uiszczania opłat - dodano w uzasadnieniu projektu.
Tragiczny wypadek na autostradzie przez pijanego kierowcę
Zobacz zdjęcia
Płatne autostrady w Polsce
Autostrady zarządzane przez prywatnych operatorów na zasadzie koncesji są w Polsce płatne. Ministerstwo Infrastruktury zapowiada, że nie będzie kontynuacji koncesji na odcinku autostrady A4 Katowice – Kraków, a fragment ten - zgodnie z projektem ustawy - będzie bezpłatny dla samochodów osobowych. Koncesja na zarządzanie tym odcinkiem autostrady, która należy do Stalexportu, wygasa w 2027 r.
Obecnie płatne są takie autostrady:
- A1 Rusocin - Nowa Wieś (AmberOne - GTC)
- A2 Świeck - Konin z wyłączeniem odcinka między węzłami Poznań Zachód i Poznań Wschód (Autostrada Wielkopolska S.A. i Autostrada Wielkopolska II S.A.),
- A4 Katowice - Kraków (Stalexport Autostrada Małopolska SA).
Jak podano w uzasadnieniu, w wyniku rezygnacji z odpłatności autostrad od samochodów osobowych przychody z opłat ulegną zmniejszeniu o ok. 230 mln złotych średniorocznie w perspektywie 10 lat.
Z kolei w Ocenie Skutków Regulacji podano, że zniesienie opłat za przejazd autostradami państwowymi od pojazdów osobowych spowoduje przeniesienie części ruchu z dróg alternatywnych, wybieranych obecnie przez kierowców z uwagi na opłaty na autostradach. Zwiększy się zatem poziom bezpieczeństwa na drogach krajowych i samorządowych w okolicy autostrad, a ponadto zostaną zaoszczędzone środki na ich utrzymanie i remonty.PAP
Najnowsze wiadomości ze Śląska