Portal wirtualnemedia.pl w oparciu o cykliczną ogólnopolską analizę cen detalicznych autorstwa UCE Research i Wyższych Szkół Bankowych poinformował o wzroście cen sklepowych produktów w listopadzie 2022 r. średnio o 25,8 procent w porównaniu do zeszłego roku. Miesiąc wcześniej wzrost wyniósł średnio 26,1 procent. Podrożały wszystkie analizowane produkty.
Drożyzna w sklepach
To już kolejny miesiąc, w którym podrożały wszystkie badane produkty. Wzrosty cen wahają się średnio od 16,5 procent do prawie 40 procent.
To nie jest jeszcze ten moment, brakuje bowiem realnych symptomów, aby mówić o takiej tendencji w chwili obecnej. Stanie się to możliwe dopiero, gdy wzrosty cen w relacji rocznej przez kilka miesięcy z rzędu będą spadały. Tymczasem rozkręcona spirala inflacyjna coraz bardziej przyspiesza – mówi cytowany przez portal wirtualnemedia.pl Robert Orpych z Wyższej Szkoły Bankowej w Chorzowie.
Najdroższe są produkty tłuszczowe
Z analizy wynika, że najbardziej podrożały produkty tłuszczowe, średnio o 37,2 procent. Najbardziej zdrożała margaryna do pieczenia o prawie 50 procent. Olej o blisko 36 procent, masło o prawie 26 procent.
Huberta Gąsiński z WSB w Warszawie ocenia, że dynamicznie rosnące ceny oleju i masła są spowodowane zmniejszonym poziomem produkcji zbóż w bieżącym roku w Ukrainie. - Przewiduję, że ich ceny nadal będą rosły i konsumenci zostaną zmuszeni do zmiany nawyków żywieniowych – dodaje.
Wysokie ceny żywności w głównej mierze wynikają z problemów branży rolno-spożywczej wynikających z dostępu do pasz, wysokich cen paliw i wysokich cen energii. Do tego dochodzą także rosnące koszty pracy, to wszystko razem wpływa na drastyczne podwyżki cen żywności w sklepach.