eUrząd to element zintegrowanego systemu „RATUSZ”, stworzonego przez firmę REKORD SI, którego wcześniejsze komponenty już zostały wdrożone w celu usprawnienia pracy urzędu. Teraz przyszedł czas na część dostępną dla użytkowników zewnętrznych, czyli mieszkańców.
Projekt realizowany w ramach programu grantowego Cyfrowa Gmina zakłada integrację usług elektronicznych oferowanych w mieście w ramach jednej platformy dostępnej dla mieszkańców i przedsiębiorców. Co to oznacza w praktyce? Dzięki wdrożeniu zyskają oni spójną platformę e-usług o jednolitym i prostym interfejsie, który będzie w stanie w łatwy sposób przeprowadzić ich przez proces realizacji danej sprawy. To m.in. możliwość elektronicznej zapłaty podatków i opłat lokalnych. To także dostępny w telefonie harmonogram wywozu odpadów, konsultacje społeczne, ogłoszenia miejskie. Do tego możliwość wniesienia opłaty za wydanie odpisu aktu, dowodu osobistego, prawa jazdy i inne opłaty skarbowe. Wszystko to będzie można zrealizować przy pomocy telefonu czy komputera – bez wizyty w urzędzie, stania w kolejce, umawiania się na spotkanie.
- Dostęp do e-usług to ogromne udogodnienie dla osób starszych, osób z niepełnosprawnościami, ale także dla tych pracujących bądź uczących się, które nie mają czasu na wizytę w urzędzie. Cieszę się, ponieważ oznacza to większy komfort dla naszych interesariuszy. Jesteśmy dziś na finiszu wdrażania systemu informatycznego służącego naszym mieszkańcom, którzy będą korzystać z efektów 3-letniego procesu informatyzacji. Podpisana dziś umowa to swego rodzaju klamra spinająca ten projekt. – mówi Daniel Beger, Prezydent Miasta Świętochłowice.
W ciągu 3 lat na wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego Urząd Miejski wydał 1,2 mln zł. Wraz z zawartą umową na e-usługi (jej wartość opiewa na ponad 300 tys. zł) świętochłowicki magistrat zainwestował w rozwój cyfrowy ok. 1,5 mln zł. A wszystko to, aby być bliżej mieszkańca, który będzie mógł szybciej i łatwiej załatwić swoje sprawy. Wystarczy dostęp do urządzenia mobilnego, które posiada dziś prawie każdy.
- System będzie wdrażany etapami. Do końca wakacji zostaną zrealizowane kwestie techniczne związane z uruchomieniem platformy e-usług. Następnie sukcesywnie będą udostępniane poszczególne obszary funkcjonalności systemu, które umożliwią mieszkańcowi konkretne działania, np. uiszczenie opłaty – wymienia Krzysztof Flaczek, Naczelnik Wydziału Informatyki Urzędu Miejskiego w Świętochłowicach. Jak podkreśla, bezpieczny i szybki dostęp do systemu będzie możliwy dzięki indywidualnemu logowaniu poprzez Krajowy Węzeł Tożsamości. Logowanie przez profil zaufany będzie również uwierzytelniało użytkowników.
Obszar e-usług dla interesantów będzie obejmował m.in.:
Płatności internetowe dotyczące opłat spersonalizowanych (np. podatki i opłaty lokalne), jak i płatności zryczałtowane (np. opłata skarbowa).Partycypację społeczną w zakresie ankiet i konsultacji społecznych.Komunikację dotyczącą powiadomień, harmonogramów wywozu odpadów.Informacje spersonalizowane dotyczące podatków, opłat, dokumentów oraz relacji z urzędem.Informację publiczną dotyczącą realizacji budżetu w ujęciu ogólnym oraz per capita.Integrację z Krajowym Węzłem Tożsamości w zakresie uwierzytelniania użytkowników (logowanie poprzez Profil Zaufany).Komunikację z wykorzystaniem aplikacji mobilnej.
UM Świętochłowice