Wprowadzenie uchwały krajobrazowej w Bytomiu coraz bliżej
Wprowadzenie tzw. uchwały krajobrazowej w Bytomiu zbliża się wielkimi krokami. Jej celem jest przede wszystkim wprowadzenie ładu przestrzennego na terenie miasta. O konieczności zmian w tym temacie apelowali mieszkańcy.
Do 20 grudnia UM w Bytomiu przyjmował wszelkie uwagi dotyczące zapisów w projekcie uchwały krajobrazowej, który wcześniej był konsultowany społecznie i to również z przedsiębiorcami.
- Łącznie wpłynęły cztery uwagi dotyczące dwóch problemów. Teraz są one analizowane przez pracowników Wydziału Architektury Urzędu Miejskiego w Bytomiu. Następnie zostaną przedstawione prezydentowi. Jeśli je zaakceptuje, to zostaną wprowadzone do uchwały, jeśli natomiast odrzuci - będą one przedstawione radnym, którzy zdecydują czy uwagi ostatecznie zostaną przyjęte, czy też nie
- informuje Tomasz Sanecki z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Bytomiu.
Wszystko na to wskazuje, że 30 stycznia 2023 roku na temat uchwały krajobrazowej będą dyskutować radni w trakcie sesji Rady Miejskiej i projekt zostanie poddany pod głosowanie.
Jakie zmiany wprowadza uchwała?
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, w projekcie uchwały reklamowej miasto zostało podzielone na trzy strefy:
- wrażliwą (Śródmieście oraz najbardziej cenne zabytkowo obszary miasta),
- przyrodniczą (tereny zielone w Bytomiu) oraz
- komercyjną (pozostałe rejony miasta).
Wprowadzone w nich zostały różne ograniczenia w zależności od obiektów reklamowych, jakie będą się tam znajdowały oraz lokalizacji.
Mieszkańcy - w trakcie konsultacji - wskazywali także, że kawiarenki letnie powinny być dostosowane do miejsc, w których się znajdują.
"We wszystkich strefach wprowadzono stosowanie ujednoliconej, określonej w uchwale kolorystyki i materiałów, jednolitego wystroju ogródków gastronomicznych w ramach jednej kawiarenki, a także ograniczenia ilościowe i jakościowe wyposażenia ogródków gastronomicznych" - informuje bytomski magistrat.
Oczywiście, zmiany nie od razu wejdą w życie. Zarówno dla osób fizycznych, jak i przedsiębiorców zostanie wprowadzony okres karencji:
- dla siatek i banerów reklamowych - dwanaście miesięcy;
- dla szyldów - trzy lata;
- dla tablic reklamowych i urządzeń - pięć lat od daty wejścia w życie uchwały.
Ustawa krajobrazowa weszła w życie we wrześniu 2015 roku. Wprowadziła ona rozwiązania mająca na celu ochronę krajobrazu. Umożliwiła także samorządom możliwość ustalania zasad i warunków sytuowania szyldów, tablic czy urządzeń reklamowych, a także ich gabaryty i rodzaje materiałów, z jakich nośniki mogą być wykonane. W razie niedostosowywania się do obowiązujących wymogów, samorządy mogą wymierzać odpowiednie kary.